Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om Tour de France 2019

André Greipel har fuldstændig styr på champagnen og kan få chancen for at vise sine færdigheder igen i dag. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

André Greipel har fuldstændig styr på champagnen og kan få chancen for at vise sine færdigheder igen i dag. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Supersprinters succes sætter dansk veteran på hårdt arbejde i Giroen

Ny massespurt i vente på den italienske rundturs sidste dag på Sardinien.

Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når den sidste af de tre Giro d’Italia-styrkeprøver på Sardinien i dag suser hen over landevejene på Middelhavsøen, er der så godt som sikkerhed for, at de rød-klædte Lotto Soudal ryttere med blandt andre den danske veteran Lars Bak kommer på hårdt arbejde.

For dels hersker der ingen tvivl om, at det belgiske kollektiv vil gøre alt for at forsvare den tyske supersprinter André Greipels nyerhvervede lyserøde førertrøje, dels åbner den 148 km lange færd fra Tortoli til Cagliari en stor mulighed for, at den skrappe afslutter kan tilføre sit i forvejen imponerende generalieblad endnu en triumf.

Startede med at vinde på Frederiksberg

Med gårsdagens magtfulde afvisning af rivalerne har den 34-årige tysker allerede dokumenteret, at han formår at leve op til sit ry som garant for mindst én sejr, når han stiller til start i de tre uger lange rundture.

Sådan har det været, siden han første gang stiftede bekendtskab med Giro d’Italia i 2008. Ved den lejlighed blev det kun til en enkelt gevinst, men siden har han ikke forladt en af de yderligere 11 Grand Tours, han har medvirket i, uden at vinde.

André Greipel indledte den professionelle karriere på det lille tyske mandskab Wiesenhof i 2005, og faktisk hentede han sin første sejr i større sammenhæng det år på finaleetapen til Frederiksberg Allé i Post Danmark Rundt.

Problematisk samarbejde med Cavendish

Allerede sæsonen efter var han at finde på lønningslisten hos T-Mobile, men her viste der sig at blive lidt trangt, eftersom det tyske storhold også fik tilgang af briten Mark Cavendish.

Denne var den foretrukne i Tour de France-sammenhæng, og Greipel måtte således vente på sin første deltagelse i verdens mest prestigemættede etapeløb, indtil han i 2011 skiftede til sin nuværende arbejdsgiver.

Greipel er i gang med sit 5. Giro d’Italia og er oppe på 7 sejre, Touren har han kørt 6 gange med 11 gevinster som udbytte, mens det er blevet til 4 i Vuelta a España – alle erobret i 2009, da han senest medvirkede på Den iberiske halvø.

Dengang vandt han i øvrigt også pointkonkurrencen, ligesom han bar førertrøjen i 2 dage.

Mere bliver det heller ikke til i denne omgang i Giroen, for ligeså sikker en sejrsmaskine, Greipel er, ligeså indlysende er det, at han vil sakke langt agterud, når 4. etape på Sicilien tirsdag slutter på Etna.

Kunne have tabt meget mere end 20 sekunder

Var begejstringen overvældende i Lotto Soudal-lejren, hersker der en blanding af glæde og ærgrelse hos Katusha-Alpecin, efter at holdets russiske klassementskandidat Ilnur Zakarin i går som den eneste af løbets favoritter satte tid til.

»Det positive i den sammenhæng er, at Ilnur kunne have mistet langt over et minut, hvis alle hans holdkammerater ikke havde ladet sig falde tilbage for at hjælpe ham«, siger den portugisiske sportsdirektør José Azevedo til det schweiziske mandskabs hjemmeside.

»Ilnur punkterede, da der manglede 7 km på et tidspunkt med særdeles høj fart i feltet«.

Den eneste trøst er, at det kunne være gået meget værre

»Han fik Maxim Belkovs cykel, og straks alle blev klar over, hvad der var sket, var de nede hos ham. Sprinterholdene havde skruet farten voldsomt i vejret, så der blev tale om en meget intens jagt«.

»Vi troede, at det var lykkedes at få tilslutning, men han nåede lige netop ikke op til feltet og noteredes for et minus på 20 sekunder. Den eneste trøst er, at det kunne være gået meget værre«.

Kun én stjerne til dagens etape

Efter at de to foregående etaper var udstyret med to stjerner ud af fem mulige i arrangørernes bedømmelse af sværhedsgraden, er der kun blevet en enkelt til dagens.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er da også yderst beskedne udfordringer i terrænet, og den eneste bjergspurt i 4. kategori afvikles i blot 126 meters højde, så eritreeren Daniel Teklehaimanots blå bjergtrøje er i sikkerhed, eftersom han fører den konkurrence med 20 point mod 9 til italieneren Cesare Benedetti (Bora-hansgrohe).

De sidste 10 km er fuldstændig flade, og selve finalen i Cagliari synes heller ikke at skulle byde på væsentlige problemer bortset fra, at asfalten på de sidste 350 meter afløses af brosten.

Cagliari er sprinternes by

Det er fjerde gang, Cagliari er målby og i alle tre foregående tilfælde er strabadserne mundet ud i en massespurt.

I 1961 noteredes italieneren Oreste Magni for en af karrierens få triumfer, da han slog til efter de 118 km, der både startede og sluttede i hovedbyen på Sardinien.

Dengang var der kun tale om en enkelt dags besøg på øen, inden løbet, der var startet i Torino, fortsatte til Sicilien for at slutte et par uger senere i Milano med en i dag ligeledes ret ukendt italiener Arnaldo Pambianco som samlet vinder 3.45 minutter foran den franske berømthed Jacques Anquetil.

Cipollini slog til i 1991

Både i 1991 og i 2007 var starten på hele arrangementet henlagt til Sardinien, og ved førstnævnte lejlighed dannede Cagliari ligesom i dag rammen om afslutningen på 3. etape.

Den italienske supersprinter Mario Cipollini noteredes for den første af sine tre gevinster i det løb, da han henviste spurtkanonen fra  Usbekistan  Djamolidine Abdoujaparov til andenpladsen.

Det var den tredje af Cipollinis i alt 13 Giro-deltagelser, og ikke i et eneste af forsøgene gik han tomhændet fra opgaven. Det betød, at da han i 2003 optrådte for sidste gang, nåede han op på 42 etapesejre, og dermed indtager han en førsteplads i den statistik, som bliver meget svær at true.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Petacchi var hurtigst for 10 år siden

I 2007 var det en anden af den nyere tids store italienske sprintere Alessandro Petacchi, der hyldedes i Cagliari efter i spurten at have haft tyskeren Robert Förster og en af de aktuelle deltagere argentineren Maximiliano Richeze som sine nærmeste rivaler.

Petacchi nåerde det år at vinde fem etaper, men de slettedes senere i kølvandet på en dopingdom.

Dermed står Förster i de officielle annaler nu opført som vinder, ligesom Petacchi må affinde sig med kun at være registreret for 22 etapesejre mod de 27, han ellers ville have haft.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden