Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Arbejdet er fuldført, og selv om Nairo Quintanas jubeludfoldelse over sejren på Blockhaus var behersket, var glæden ikke til at tage fejl af. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

Arbejdet er fuldført, og selv om Nairo Quintanas jubeludfoldelse over sejren på Blockhaus var behersket, var glæden ikke til at tage fejl af. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

Giro d'Italia
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vanvittig Giro-dag: Quintana giver storslået opvisning, og rivaler knækkes af voldsomt styrt

Colombianeren vinder på Blockhaus og erobrer førertrøjen, mens storholdet Team Sky er ude af kampen om sejren.

Giro d'Italia
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På en strålende solskinsdag, da den colombianske klatrekonge Nairo Quintana (Movistar) leverede en storslået opvisning med både etapetriumf og erobring af den lyserøde førertrøje på Blockhaus, den mytiske tinde i Appenninerne, hvor den belgiske legende Eddy Merckx for 50 år siden oplevede sit gennembrud som bjergrytter, ramtes det gigantiske Giro d’Italia-show af endnu en af de ulyksalige hændelser, som i de seneste år alt for ofte har sat sit præg på cykelsporten.

Umiddelbart inden den 13,6 km lange finalestigning, da positionskampen i feltet var knaldhård med ryttere i tæt infight over hele vejbanen, holdt en politimotorcykel pludselig stille ude i den ene side, halvt inde på asfalten, halvt ude i rabatten.

De første ryttere i feltet smøg sig uden om, men hollænderen Wilco Kelderman (Sunweb) nåede det lige netop ikke, ramte den holdende maskine, mistede balancen og rev en halv snes kolleger og deriblandt en stor del af Sky-mandskabet med sig i faldet.

Thomas, Landa og Yates mistede alle chancer

Ligeså stor positiv indflydelse på toppen af det samlede klassement, Quintanas pragtpræstation havde, ligeså negativ betydning fik denne sindsoprivende episode.

Blandt de styrtede var nemlig tre af løbets fremtrædende favoritter waliseren Geraint Thomas og dennes spanske Sky-holdkammerat Mikel Landa samt den unge englænder Adam Yates (Orica-Scott).

En kort overgang så det ud til, at Thomas ikke ville være i stand til at fortsætte. Han kom imidlertid på cyklen igen, men alle hans drømme om at være med til at kæmpe om den endelige sejr spoleredes i de brøkdele af sekund, hvor han hamrede mod asfalten.

I mål havde han sat 5.08 minutter til, Yates, der syntes knap så medtaget, 4.39, mens Landa, som egentlig var den første til at fortsætte, lidt efter blev overhalet af begge og først nåede til vejs ende med et minus på 26.56 minutter.

Movistar tog kommandoen

Da uheldet indtraf, havde Movistar længst taget kommandoen, og i et tilintetgørende tempo først angivet af spanieren Victor De La Parte, siden af colombianeren Winner Anacona og costaricaneren Andrey Amador blev Nairo Quintana ført et godt stykke ind på den afsluttende klatretur, mens rivalerne en efter en faldt fra.

Da der manglede knap 9 km, måtte indehaveren af den lyserøde førertrøje luxembourgeren Bob Jungels (Quick-Step Floors) slippe - han nøjedes dog med at tabe 3.30 minutter - og sådan fortsatte massakren, indtil kun italienerne Vincenzo Nibali (Bahrain-Merida) og Domenico Pozzovivo (AG2R), hollænderne Tom Dumoulin (Sunweb), Bauke Mollema (Trek-Segafredo) og Steven Kruijswijk (Lotto-Jumbo) samt franskmanden Thibaut Pinot (FDJ) kunne følge Movistar-folkene.

Med 6,8 km til målet i 1.665 meters højde angreb Quintana første gang, og det formåede blot Nibali og Pinot at svare igen på. Colombianeren blev kørt ind, men det skulle vise sig kun at have været indledningen til en stribe af forceringer, som i femte forsøg omsider knækkede rivalerne.

Pinot og Dumoulin fulgtes i mål

De sidste 4,7 km tilbagelagde Nairo Quintana alene i front, mens positionerne hele tiden skiftede bagude, hvor alle mand stred som besatte for at begrænse nederlaget.

Colombianeren trådte maksimal helt frem til målstregen og kastede sig ikke ud i nogen form for jubeludfoldelser, før han havde passeret den vel vidende, at hvert enkelt vundet sekund ville være værdifuldt i det overordnede regnskab.

Pinot og Dumoulin fulgtes i mål 24 sekunder senere, Mollema mistede 41, Nibali 1.00 minut, og så asede de øvrige sig ellers op ad bjerget en og en eller i små grupper som et særdeles håndfast bevis på, at beretningerne om, hvor udmarvende denne tinde er, bestemt ikke var overdrevne.

Bob Jungels dumpede ned som nr. 12

Den på godt og ondt begivenhedsrige dag resultaterede i, at top-10 i klassementet inden hviledagen i morgen nu ser således ud: 1. Quintana, 2. Pinot 28 sekunder, 3. Dumoulin 30, 4. Mollema 51, 5. Nibali 1.10 minut, 6. Pozzovivo 1.28, 7. Ilnur Zakarin (Katusha-Alpecin) 2.28, 8. Davide Formolo (Cannondale-Drapac) 2.45, 9. Amador 2.53, 10. Kruijswijk 3.06.

Geraint Thomas og Adam Yates, der inden etapen lå nr. 2 og 3, er nu henholdsvis 17 og 16 med minus på 5.14 og 4.49 minutter, mens Bob Jungels dumpede fra førstepladsen ned som nr. 12 med 3.30 minutter op til Quintana.

De forudsagte meget markante forskelle registreredes altså på denne anden store bjergudfordring, men den har langt fra skabt en endegyldig afgørelse.

Nairo Quintana har sikret sig endnu en lyserød førertrøje i tilgift til de fem, han erobrede i 2014, da han sejrede sammenlagt. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

Nairo Quintana har sikret sig endnu en lyserød førertrøje i tilgift til de fem, han erobrede i 2014, da han sejrede sammenlagt. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

Efter hviledagen venter nemlig en 39,3 km enkeltstart, og her kan Quintana ikke føle sig sikker på at bevare sin position med to normalt væsentligt stærkere temporyttere som Pinot og Dumoulin som sine nærmeste rivaler.

Quintanas sjette sejr i år

Til gengæld må det konstateres, at med den bjergform, den 27-årige sydamerikaner stillede til skue, fremstår han under alle omstændigheder som det varmeste bud på pladsen øverst på podiet om to uger i Milano med tanke på de skrappe tinder, der venter ikke mindst i løbets sidste uge.

Det var Quintans sjette sejr i denne sæson. Han lagde ud med at vinde Volta a Valenciana sammenlagt i februar efter en etapegevinst undervejs, og noget tilsvarende gentog sig i WorldTour-løbet Tirreno-Adriatico i marts.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Derefter tog han hjem til Colombia for at forberede sig til Giroen, men nåede inden starten på den italienske rundtur at dokumentere, at han ikke har drevet tiden væk, for efter tilbagekomsten til Europa slog han til på kongeetapen i Vuelta a Asturias, hvor han sluttede som nr. 2 i klassementet.

Først i lyserødt på 16. etape i 2014

Da Quintana vandt Giroen i 2014, strøg han først til tops sammenlagt efter sejren på 16. etape til Val Martello, hvor han distancerede sin indtil da førende landsmand Rigoberto Uran med 4.11 minutter.

Det indbragte Movistar-kaptajnen den lyserøde førertrøje med et forspring på 1.41 minut til Uran – en afstand der øgedes til 2.58 minutter, mens italieneren Fabio Aru på tredjepladsen var 4.04 minutter bagude, da løbet sluttede i Trieste.

Selv om Quintana storsmilende og lykkelig blev iklædt førertrøjen, var han yderst tilbageholdende med forudsigelserne om det videre forløb af Giroen.

»Alt gik fuldstændig efter planen i dag, og jeg er glad for, at jeg var i stand til at fuldende det fantastiske forarbejde, som mine holdkammerater havde ydet«, sagde Quintana i et tv-interview umiddelbart efter målpassagen.

»Det er umuligt for mig at sige, om den afstand, jeg nu har til konkurrenterne, rækker til, at jeg kan beholde førertrøjen. Langt de hårdeste etaper i løbet er jo endnu tilbage, men foreløbig er jeg yderst tilfreds med, som løbet har formet sig«.

Vred Thomas kan ikke overskue situationen

Helt anderledes følelser gjorde sig naturligt nok gældende ikke mindst i Sky-lejren, der blev så hårdt remt, at holdet nu reelt kun har etapegevinster at køre for.

»Lige nu er jeg bare meget vred, for jeg synes, det er helt urimeligt, at noget sådant kan ske som det, vi kom ud for«, sagde Geraint Thomas.

»Det var jo stort set hele holdet, der måtte en tur i asfalten, fordi vi sad sammen i feltet, lige før vi skulle begynde på den sidste stigning«.

»Min skulder røg ud uf led, og den skulle jeg først have på plads, inden jeg kunne fortsætte, men hvad der  videre skal ske i løbet, kan jeg slet ikke overskue lige nu«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ophidset Dumoulin raser over motorcyklist

Sky mistede italieneren Diego Rosa, der ligesom Wilco Kelderman ikke formåede at fuldføre, og sidstnævntes holdkammerat Tom Dumoulin var også stærkt ophidset, selv om han personligt slap fra den vanskelige etape med et fint facit.

»Jeg kan slet ikke føle nogen glæde over, at jeg selv klarede mig godt på etapen, når Wilco nu er ude«, lød det fra en sammenbidt Tom Dumoulin.

»Shit happens, siger man, men det burde bare ikke være sådan. Jeg aner ikke, hvorfor den motorcykel skulle holde lige netop der. Jeg undgik den kun selv med nød og næppe, og da jeg kiggede mig tilbage, kunne jeg se, at det ikke var lykkedes for Wilco«.

»Det er først og fremmest bittert for Wilco, men det er også et stort tab for holdet og mig, for med den form, han var i, kunne han have fået meget stor betydning for mine videre chancer i løbet«.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden