Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tom Dumoulin kan se frem til en krævende første arbejdsdag i den lyserøde førertrøje.

Tom Dumoulin kan se frem til en krævende første arbejdsdag i den lyserøde førertrøje.

Giro d'Italia
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Historiens vingesus bruser hen over den ny Giro-konge og hans rivaler

Hollænderen Tom Dumoulin får straks kærligheden at føle på etape med fire skrappe stigninger i Appenninerne.

Giro d'Italia
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Giro-arrangørernes meget intense bestræbelser på med jævne mellemrum under udgave nr. 100 af den italienske rundtur at lade historiens vingesus bruse hen over den aktuelle styrkeprøve markeres atter på dagens 161 km lange 11. etape fra Firenze-forstaden Ponte a Ema til Bagno di Romagna.

I startbyen blev en af den krævende idræts mest legendariske skikkelser Gino Bartali nemlig født i 1914, og ikke alene var han i sin tid som aktiv en af de mest tiljublede italienske stjerner i konstant rivalisering med den internationalt mere berømte landsmand Fausto Coppi – Bartali vedblev næsten helt frem til sin død i 2000 at være en særdeles markant skikkelse i hjemlandets cykelmiljø og var således i årevis med hele vejen rundt i Giro d’Italia-karavanen.

Fik karrieren afbrudt af verdenskrig

Bartali vandt Giro d’Italia tre gange og Tour de France to, ligesom han gjorde sig flot bemærket i klassikerne med bl.a. fire triumfer i Milano-Sanremo og tre i Giro Il Lombardia,  men generaliebladet ville utvivlsomt have fremstået endnu mere imponerende, hvis karrieren ikke var blevet afbrudt af 2. Verdenskrig.

Det ses eksempelvis af, at han stod øverst på podiet i Giroen første gang i 1936 og den sidste i 1946 – en afstand på 10 år, som også gjorde sig gældende i Tour de France-sammenhæng med sejrene i 1938 og 1948.

Dagens rute udgår fra pladsen i umiddelbar nærhed af det museum, der bærer Gino Bartalis navn, og den krævende strækning, som løbets ledelse har udtænkt, ville utvivlsomt have appelleret til den fighterglade og altid angrebsivrige italiener.

Fire skrappe stigninger på dagens krævende etape

Der er nemlig tale om en af de mest udfordrende etaper i årets kappestrid, hvor det bortset fra de første 15 flade kilometer går op og ned hele tiden med fire bjergspurter – to i 2. kategori og to i 3. – og selv om rytterne skal op i væsentligt højere luftlag i den sidste uge i Dolomitterne, er der tale om strabadser, som vil tvinge også rytterne, der satser på det samlede klassement, til at yde det maksimale.

Et af de spændende spørgsmål i forbindelse med både den umiddelbart forestående prøvelse og den resterende del af løbet er, hvordan Sunweb-kollektivet omkring gårsdagens storslåede hollandske triumfator Tom Dumoulin vil fungere.

Det hollandske mandskab mistede en af Dumoulins vigtigste hjælpere i bjergene, da den tidligere vinder af Post Danmark Rundt hollænderen Wilco Kelderman måtte udgå med en brækket finger efter det famøse styrt med den holdende politimotorcykel i en uhyre uheldig hovedrolle.

Quintanas hold er klart stærkere end Dumoulins

Sunweb mest driftsikre kort på stigningerne er sandsynligvis nu østrigeren Georg Preidler. Desuden råder holdet over en rutineret kerne i hollænderne Laurens Ten Dam og Tom Stamsnijder samt tyskeren Simon Geschke og amerikaneren Chad Haga, mens nordmanden Sindre Skjøstad Lunke blot kører sin anden store rundtur og tyskeren Phil Bauhaus er debutant i denne sammenhæng.

Dumoulin har et betryggende forspring på 2.23 minutter til sin forgænger på Giro-tronen, colombianeren Nairo Quintana (Movistar), men der hersker ingen tvivl om, at denne er begunstiget af at være omgivet af en formation, hvis klasse ligger i hvert fald et niveau over Sunwebs.

Tilsammen har Movistar-rytterne 77 store rundture bag sig, og så tæller truppen endda en debutant i den 30-årige spanier Victor De La Parte, som har måttet vente helt frem til denne sæson med at få chancen på et hold i den internationale 1. division.

Altid bittert at mistre en førertrøje

Dertil kommer, at Nairo Quintana - med sine 27 år i øvrigt Movistars yngste i Giroen - så langt fra har opgivet håbet om et comeback.

»Det er altid  bittert at miste en førertrøje, men det kom ikke fuldstændig bag på mig, at det ville ske, fordi jeg vidste, at Tom Dumoulin er i fremragende form«, siger Nairo Quintana til Movistars hjemmeside.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Nu gælder det om at vente på de muligheder, der helt sikkert vil opstå, for mit mål er selvfølgelig stadig at slutte helt til tops i løbet«.

»Jeg ved, at det bliver uhyggeligt svært, og selv om Dumoulin er min farligste rival, kan vi ikke tillade os at lade nogen af dem, der ligger lige omkring mig, ude af syne«.

»Nibali vil givetvis forsøge noget på et tidspunkt, og jeg vurderer ham til at være virkelig godt kørende. Frem for alt er det imidlertid særdeles betryggende, at jeg har et meget stærkt hold omkring mig, samt at jeg kan mærke, at min egen form er, hvor den skal være«.

I susende fart ned mod målbyen

Klatreturen op mod toppen af det sidste bjerg på dagens menu i Appenninerne, Monte Fumaiolo, i 1.347 meters højde er 23 km lang, og når kampen om point er overstået, resterer der 26 km, hvoraf langt de fleste foregår i susende fart på en nedkørsel, som først stopper 3 km fra målet i kurbyen Bagno di Romagna.

Det er en etape, som åbenlyst appellerer til et udbrud, samt til, at rytterne med ambitioner om at hævde sig i bjergkonkurrencen kaster sig ud i en offensiv.

I den kappestrid har den slovenske vinder fra Blockhaus Jan Polanc (UAE Team Emirates) taget en klar føring med 44 point foran Quintana og franskmanden Thibaut Pinot (FDJ) med henholdsvis 35 og 27.

Mange bjergpoint på spil i dag

De to interesserer sig dog næppe for denne førertrøje, eftersom de begge har blikket stift rettet mod den lyserøde.

Derfor er eritreeren Daniel Teklehaimanot (Dimension Data), der lagde stærkt ud i dysten om bjergpoint, foreløbig Polancs værste rival med 23 point, og det må formodes, at begge vil udfolde store bestræbelser på at styrke kontoen yderligere i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ligesom Polanc forsvarede også colombianeren Fernando Gaviria (Quick-Step Floors) sin førertrøje på gårsdagens enkeltstart, idet han topper pointkonkurrencen med 191 mod 160 til belgieren Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) og 129 til tyskeren André Greipel (Lotto Soudal).

De må nok alle tre vente med at hente yderligere point til sprinteretaperne torsdag og fredag.

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden