Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I Giroens seneste massespurt i fredags triumferede Caleb Ewan (i midten) knebent foran Fernando Gaviria (til højre) og Sam Bennett. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

I Giroens seneste massespurt i fredags triumferede Caleb Ewan (i midten) knebent foran Fernando Gaviria (til højre) og Sam Bennett. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

Giro d'Italia
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sidste udkald for de hurtige vovehalse giver fred til manden i lyserødt

I dag og i morgen er det sidste chance for sprinterne til at markere sig i årets Giro d'Italia.

Giro d'Italia
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter tre 4-stjernede etaper i træk vurderer Giro d’Italia-arrangørerne sværhedsgraden af udfordringerne både i dag og i morgen til blot en enkelt stjerne, og det vil sige, at der efter alt at dømme er to massespurter i vente.

Samtidig er det de absolut sidste muligheder for sprinterne til at hævde sig, for resten af etaperne appellerer enten til klatrespecialisterne eller tempoeksperter som indehaveren af den lyserøde førertrøje Tom Dumoulin på sidstedagens enkeltstart fra Monza til Milano.

Hvad dagens færd fra Forlì til Reggio Emilia mangler i terrænmæssige udfordringer, har den til gengæld på distancen, for rytterne skal tilbagelægge 229 km, hvilket er det længste i årets Giro.

Hård kamp om bjergtrøjen

Inden de hurtige afsluttere melder sig til kamp, skal de lige ud på to mindre klatreture på den første halvdel af ruten, uden at de dog sandsynligvis bringer dem i alvorlige vanskeligheder.

Mens de nok danner bagtroppen på vej op ad Colla di Cassaglia og Valle Appenninico, kalder disse to stigninger i henholdsvis 2. og 3. kategori rytterne, der satser på bjergkonkurrencen, frem i forreste række, og i denne indlagte kappestrid er spændingen intensiveret efter gårsdagens etape.

Her bragte den spanske sejrherre Omar Fraile (Dimension Data) sig nemlig op på 44 point og er dermed på højde med den slovenske vinder fra etapen til Etna Jan Polanc (UAE Team Emirates), der dog endnu er indehaver af den blå bjergtrøje.

Fraile har en fordel

At også Fraile nu jagter den, forekommer indlysende med tanke på, at han de seneste to sæsoner har udmærket sig som bjergkonge i Vuelta a España.

Fraile har den fordel frem for Polanc, at han som nr. 80 sammenlagt med et minus på 1.04.11 time er uden interesse for rytterne, der satser på det overordnede klassement.

Det kan ikke i helt samme udstrækning siges om Jan Polanc, der med sin placering som nr. 18 med 7.39 minutter op til Tom Dumoulin nok har begrænsede udfoldelsesmuligheder.

For selv om han er anseligt efter hollænderen, ligger han tæt på andre ryttere, som ikke ønsker at se deres positioner truet.

Sunweb kan regne med assistance

Karakteren af dagens etape indebærer, at Dumoulins Sunweb-tropper kan regne med en meget lang, men forholdsvis fredelig udfordring.

Det hollandske mandskab skal nok markere, at det er i besiddelse af førertrøjen, men det seje slid, der skal iværksættes, hvis et udbrud skal hentes ind, påhviler andre.

Det  gælder først og fremmest Quick-Step Floors, Lotto Soudal og Orica-Scott, der med de hidtidige etapevindere i massespurterne Fernando Gaviria, André Greipel og Caleb Ewan har dokumenteret, at de råder over nogle af de skrappeste sprintere.

Trek-Segafredo kan ligeledes tænkes at blande sig. Ganske vist har holdet mistet den italienske mester Giacomo Nizzolo, der har været voldsomt plaget af allergi, men belgieren Jasper Stuyven ligger godt til i pointkonkurrencen. Denne føres af Gaviria med 190 point, mens Stuyven har 160, Greipel 129 og Ewan 100.

Også Bora-hansgrohe må formodes at være opsat på at bringe ireren Sam Bennett frem til succes, så der bliver givetvis knaldhård kamp om positionerne op til finalen.

Ingen garanti for en massespurt

Nu er den lange, flade afsluttende fase på etapen ingen garanti for, at sprinterne kommer til orde, og da Giroen i 2001 senest gæstede Reggio Emilia, var det faktisk et udbrud, der kronedes med succes.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dengang kom italieneren Pietro Caucchioli alene til mål 33 sekunder foran landsmanden Davide Rebellin.

Italieneren Dario Frigo hyldedes i den lyserøde førertrøje, som han bar i ni dage, inden han efter etapen til Passo Pordoi måtte aflevere den til landsmanden Gilberto Simoni.

Hovedmand i dopingskandale

Og så blev Frigo i øvrigt en af hovedmændene i den kæmpemæssige dopingskandale, som ramte løbet det år, da politiet foretog en omfattende razzia på holdenes hoteller efter 17. etape til Sanremo med efterfølgende annullering af 18. etape.

På Frigos værelse fandtes forbudte stoffer, og han blev smidt ud af Giroen samt fyret af sin arbejdsgiver Fassa Bortolo.

Det lærte italieneren ikke noget af, for efter at være vendt tilbage og oven i købet taget til nåde af Fassa Bortolo blev han i 2005 ekskluderet fra Tour de France, da myndighederne stoppede hans kones bil, som viste sig at udgøre et mindre apotek.

Det blev enden på Frigos karriere, og både han og hustruen idømtes senere en betinget fængselsstraf ved en fransk retsinstans.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden