Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nairo Quintana (tv) og Vincenzo Nibali har travlt, hvis de skal nå at støde Tom Dumoulin fra tronen. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari/Paolone/Spada.

Nairo Quintana (tv) og Vincenzo Nibali har travlt, hvis de skal nå at støde Tom Dumoulin fra tronen. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari/Paolone/Spada.

Giro d'Italia
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tiden er ved at rinde ud for Giro d'Italia-herskerens to farligste rivaler

Dagens store etape i Dolomitterne er ved at være sidste chance for Nairo Quintana og Vincenzo Nibali til at få ram på Tom Dumoulin.

Giro d'Italia
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tiden er ved at rinde ud for Giro d’italia-sejrherren fra 2013 og sidste år italieneren Vincenzo Nibali (Bahrain-Merida) og den colombianske 2014-vinder Nairo Quintana (Movistar), hvis de skal gøre sig forhåbninger om at støde hollænderen Tom Dumoulin (Sunweb) fra tronen i udgave nr. 100 af den tre uger lange rundtur.

Og i duoens planer for at bringe løbets 26-årige førstemand til fald må dagens 137 km lange 18. etape fra Moena til Ortisei nødvendigvis indgå som det allervigtigste element.

For som styrkeprøven på de italienske landeveje har formet sig indtil nu, er det reelt denne udfordring - kongeetapen i Dolomitterne som tirsdagens var det i Alperne - der med sin forholdsvis korte distance, fire krævende bjergspurter undervejs og en afsluttende 1. kategori stigning op til mål, som skal benyttes til at bringe den hidtil så imponerende hollænder ud af fatning.

Den sidste reelle chance for udfordrerne

Nok resterer yderligere to dage i bjergene, men de er ikke af samme sværhedsgrad som den aktuelle opgave, og eftersom det må vurderes, at Nibali og Quintana skal have henholdsvis mindst 2 og 3 minutter forspring til Dumoulin inden søndagens 29,8 km enkeltstart til Milano, er det i dag, størstedelen af den afstand skal etableres.

Udgangspunktet er, at Quintana går ind til strabadserne med et minus på 31 sekunder og Nibali på 1.12 minut til indehaveren af den lyserøde førertrøje.

Franskmanden Thibaut Pinot (FDJ) og russeren Ilnur Zakarin (Katusha-Alpecin) som nr. 4 og 5 henholdsvis 2.38 og 2.40 minutter bagude har formentlig forpasset chancen. De må fra nu af sandsynligvis ligesom de øvrige i top-10 koncentrere sig om dysten om de sekundære placeringer lige uden for podiet.

Er forberedt på angreb

»Jeg forventer, at der bliver angrebet straks fra starten, men jeg tror ikke, at de fem første i klassementet vil forsøge sig så tidligt«, sagde Tom Dumoulin på gårsdagens pressemøde.

»Jeg er helt indstillet på, at Nibali og Quintana bliver nødt til at udfordre mig, hvis de vil vinde løbet, men jeg føler mig godt forberedt, og hvis vi griber det ligeså klogt an, som vi hidtil har gjort, er der gode muligheder for, at vi slipper helskindet igennem«.

»Min Giro-deltagelse i år skal ikke huskes for den usædvanlige episode, jeg var hovedpersonen i forleden, men for, at jeg her formåede at erobre min første samlede sejr i en stor rundtur, og jeg er fortsat overbevist om, at det kan lade sig gøre«.

Dumoulin hurtigst på nedkørslerne

Dumoulin kan i øvrigt tage den selvtillidsstyrkende viden med sig, at han på den sidste af nedkørslerne på tirsdagens famøse etape til Bormio viste sig som hurtigere end både Nibali og Quintana.

Det fremgår af de målinger, som oprindelig skulle have dannet basis for den nu skrottede konkurrence om at kåre løbets skrappeste til at køre ned ad bjergene.

Disse detaljer registreres stadig, men anvendes kun som kuriosa, og på det 19,4 km lange hidsige ridt ned fra Umbrailpass, da Nibali satsede vildt på etapesejren, Quintana på at hente ham og lægge afstand til Dumoulin, mens denne kæmpede for at hente det tabte terræn tilbage, udmærkede hollænderen sig altså som vinder af denne uofficielle kappestrid.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dumoulin registreredes for 19.18 minutter, hvilket svarer til en gennemsnitshastighed på 60,3 km/t, mens Nibalis tid var 19.29 og Quintanas 19.41, og det fik da også hollænderen til humoristisk på twitter at konstatere, at det vel nok var ærgerligt, at den konkurrence var lagt på hylden.

Quintana har kun sat Dumoulin på plads én gang

Dertil kommer, at det faktisk kun en enkelt gang ud over etapen forleden, da Dumoulin måtte en tur ind på marken for at forrette sin nødtørft, er lykkedes for Quintana at udnytte sin formodede overlegenhed i bjergene til at distancere hollænderen på en stigning.

Det skete, da den 27-årige colombianer fejrede dobbeltsucces på Blockhaus ved forrige søndag at sikre sig både etapegevinst og den lyserøde førertrøje.

Tom Dumoulin beviste med sejren på etapen til Oropa, at han formår at hævde sig på stigningerne. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari/Paolone/Spada.

Tom Dumoulin beviste med sejren på etapen til Oropa, at han formår at hævde sig på stigningerne. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari/Paolone/Spada.

Men den afstand, Quintana formåede at lægge mellem sig og Dumoulin, var så beskeden som 24 sekunder – Nibali var 1.00 minut efter – og det indikerer, at sydamerikaneren i dag ikke kan vente til den afsluttende færd op til Ortisei med at sætte sin offensiv ind, hvis han skal have opfyldt sin målsætning om at vinde Giroen for anden gang.

Sidste bjergspurt 4 km fra mål

Rytterne indleder etapen i 1.204 meters højde, og 26 km senere passeres etapens højeste punkt Passo Pordoi 2.239 m over havets overflade. Profilen over dagens prøvelser fremstår herefter som takkerne på et savblad, og rytterne bevæger sig konstant opad eller nedad.

Fra Passo Gardena 2.121 meter over havets overflade efter 85 km afbrydes den susende nedkørsel kortvarigt af en lille klatretur op til den fjerde bjergspurt på Passo di Pinei, og derfra fortsættes videre ned i dalen, indtil etapens laveste punkt rammes i Ponte Gardena i 467 meters højde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Herfra indledes den 9,3 km lange tur med en gennemsnitlige procent på 6,8 og en maksimal på 12 opad mod den sidste bjergspurt i Pontives, der er anbragt 4 km fra mål i 1.103 meters højde.

Den resterende del af distancen stiger det fortsat indtil 500 m fra stregen, hvor det går lidt ned og flader ud, men på den sidste lille knold er stigningsprocenten opgjort til 13.

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden