Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Tobias Schwarz/Ritzau Scanpix
Foto: Tobias Schwarz/Ritzau Scanpix

Martin Winterkorn er anklaget for groft bedrageri i forlængelse af sagen, hvor Volkswagen forsøgte at vildlede de amerikanske myndigheder ved at installere snydesoftware i bilerne.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tidligere topchef i Volkswagen og andre anklaget for bedrageri i sag om snydesoftware i dieselbiler

Topledere anklages for en række kriminelle forhold i forbindelse med bedragerisag, siger anklagemyndighed.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den tyske anklagemyndighed har rejst anklager om groft bedrageri mod den tidligere topchef i Volkswagen Martin Winterkorn og fire andre fra ledelsen.

Anklagerne kommer i forlængelse af dieselsagen, hvor bilgiganten forsøgte at vildlede amerikanske miljømyndigheder.

»De er anklaget for en række kriminelle forhold i forbindelse med en enkelt samlet kriminel handling - navnligt i forbindelse med alvorlige sager om bedrageri«, siger anklagemyndigheden.

Anklagemyndigheden henviser også til lovbrud i forbindelse med regler om konkurrence.

Winterkorn har fået en særlig rolle i skandalen, da han fremstod som 'garanten' over for myndighederne, da Volkswagen forsikrede myndighederne om, at der ikke blev snydt med dieseludstødningerne.

Det fortsatte selv om han havde fået kendskab til de ulovlige manipulationer.

Biler fremstod mere miljøvenlige, end de var

Winterkorn måtte gå af som topchef i den tyske bilgigant efter skandalen med snydesoftware. Volkswagen havde udstyret 11 millioner biler med teknik, så bilerne kunne snyde i myndighedernes test.

Dermed fremstod bilerne mere miljøvenlige, end de i virkeligheden var.

Volkswagen indrømmede i efteråret 2015, at snydesoftware var indbygget i millioner af dieselbiler verden over.

Den hemmelige mekanisme gjorde, at bilerne på vejene kunne udsende op til 40 gange så stor en mængde kvælstofilter, som måleudstyr ville vise under en test.

Volkswagen har tidligere betalt milliarder af kroner i bødestraf og som kompensation til dets kunder.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden