En klagesag, der netop er modtaget i det irske datatilsyn, kan underminere hele den forretningsmodel, der ligger bag meget store dele af det gratis internet: lige fra giganter som Google og Facebook til store og små aviser. Det vurderer chefen for det irske datatilsyn, Dale Sunderland, over for Politiken.
Meget store dele af det gratis internet, vi kender i dag, bliver finansieret af annoncer, der er målrettet til den enkelte bruger, og det er hele den forretningsmodel, som nu er kommet under anklage.
»Det er grundlaget for, hvordan det gratis internet virker. Og ja: Man kan stille spørgsmålstegn ved, hvor lovlig modellen er. Men det er for tidligt at spå om, hvad konklusionen bliver«, siger Dale Sunderland.
En af klagerne er Johnny Ryan, Chief Policy & Industry Relations Officer i Brave, en browser, der skal give brugerne kontrol over deres data og de annoncer, der bliver udsat for. Johnny Ryan præsenterer sig som en del af en ny bevægelse med fokus på etisk korrekte – og lovlydige – forretningsmodeller, der respekterer brugernes privatliv. Men det er ganske enkelt ikke muligt at slå igennem med de nye forretningsmodeller, så længe langt de fleste i branchen ignorerer lovgivningen, forklarede Johnny Ryan under konferencen Data Summit i Dublin, techgiganternes europæiske hovedkvarter.
»Der er tale om systematisk og massivt misbrug af brugernes personlige oplysninger, og det finder sted i hjertet af ad tech-branchen«, siger Johnny Ryan.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind