0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

EU-sag truer både Google og aviserne

Forretningsmodellen bag digitale annoncer, der finansierer alt fra techgiganter til små aviser, er kommet under angreb i EU’s klagesystem.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Matt Rourke/AP
Foto: Matt Rourke/AP

En klagesag sætter spørgsmålstegn ved Googles forretningsmetode.

Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En klagesag, der netop er modtaget i det irske datatilsyn, kan underminere hele den forretningsmodel, der ligger bag meget store dele af det gratis internet: lige fra giganter som Google og Facebook til store og små aviser. Det vurderer chefen for det irske datatilsyn, Dale Sunderland, over for Politiken.

Meget store dele af det gratis internet, vi kender i dag, bliver finansieret af annoncer, der er målrettet til den enkelte bruger, og det er hele den forretningsmodel, som nu er kommet under anklage.

»Det er grundlaget for, hvordan det gratis internet virker. Og ja: Man kan stille spørgsmålstegn ved, hvor lovlig modellen er. Men det er for tidligt at spå om, hvad konklusionen bliver«, siger Dale Sunderland.

En af klagerne er Johnny Ryan, Chief Policy & Industry Relations Officer i Brave, en browser, der skal give brugerne kontrol over deres data og de annoncer, der bliver udsat for. Johnny Ryan præsenterer sig som en del af en ny bevægelse med fokus på etisk korrekte – og lovlydige – forretningsmodeller, der respekterer brugernes privatliv. Men det er ganske enkelt ikke muligt at slå igennem med de nye forretningsmodeller, så længe langt de fleste i branchen ignorerer lovgivningen, forklarede Johnny Ryan under konferencen Data Summit i Dublin, techgiganternes europæiske hovedkvarter.

»Der er tale om systematisk og massivt misbrug af brugernes personlige oplysninger, og det finder sted i hjertet af ad tech-branchen«, siger Johnny Ryan.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce