Med få timers mellemrum lancerede Google og Facebook betydelige ændringer på deres platforme, der skal imødekomme kritikerne og gøre forbrugerne trygge ved at bruge deres produkter. Men eksperterne i sociale medier og dataetik er skeptiske.
Facebook får et helt nye udseeende. Den karakteristiske blå farve bliver erstattet af et mere rent og hvidt design. Og inde bagved bliver det lettere for brugerne at styre, hvilke venner, de deler deres data med.
Google vil over de kommende uger indføre en ny indstilling, som automatisk sletter alle brugernes data om, hvor de har befundet sig og hvad de har søgt på, efter 18 måneder. Det er også muligt at forkorte opbevaringstiden til tre måneder.
»Det er interessant, at netop de firmaer, der indtil nu har presset hårdest på for at trække data ud af brugerne med så få begrænsninger som muligt, nu slår sig op på, at de vil gøre det modsatte«, siger Mikkel Flyverbom, tech-professor på CBS.
»Men der er god grund til at være skeptisk. Både Facebook og Google har bygget hele deres forretning op på at høste data om brugerne, og den forretningsmodel er der ikke ændret ved. Og når man ser nærmere efter, har Facebook da også en helt særlig forståelse af, hvad privatlivets fred indebærer: De gør det lettere at begrænse andre brugeres adgang til dine data. Men Facebook vil fortsat selv høste dine data«, siger Mikkel Flyverbom.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind