0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Det kommer aldrig til at virke«: Manden, der opfandt #, fik blankt nej, da han præsenterede ideen

Tech-miljøet er delt mellem en benhård kasinokapitalisme og en hippieagtig idealisme. Chris Messina, opfinder af den moderne brug af hashtagget, hører til den sidste slags. Sand rigdom findes i de menneskelige relationer, som han siger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tech

Det blev brugt til at organisere og sprede det arabiske forår samt til protesterne mod Erdogan i Tyrkiet. #BlackLivesMatter har sat racismen på dagsordenen, ligesom #MeeToo har sat effektivt fokus på seksuelle overgreb på kvinder.

# bliver brugt 200 millioner gange om dagen alene på Twitter. Dertil kommer alle de andre sociale medier som Instagram og Facebook. Det har spredt sig til avisoverskrifter, reklamer og grafitti, hvor det egentlig ikke tjener noget praktisk formål. Men det er blevet et magtfuldt symbol, der siger noget i retning af: Det her er vigtigt. Det her bør vi samles om.

Da Chris Messina i 2007 præsenterede Twitters grundlægger, Biz Stone, for ideen om at bruge # til at organisere søgningerne på det dengang helt uoverskuelige sociale medie, fik han blankt nej. »Det er den mest nørdede ide, jeg nogen sinde har hørt. Det kommer aldrig til at virke«, var svaret, sådan som Chris Messina husker samtalen.

Skovbrandene i San Diego samme efterår blev gennembruddet for #. En af Chris Messinas bekendte var gået i gang med at lave borgerjournalistik, hvor han via Twitter spredte nyttige oplysninger fra tv, radio og myndigheder om den aktuelle situation i de lokale områder. Messina overtalte ham til at inkludere #sandiegofire i sine tweets for at gøre dem lettere at finde. En halv time senere havde en anden bruger fanget ideen og spurgte under samme # til situationen i Fallbrook Rice Canyon. Og derfra gik det stærkt.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere