0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lego tilslutter sig globalt oprør mod sociale medier

Lego sætter reklamer på sociale medier på pause i 30 dage, mens man evaluerer brugen fremover.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Midt i Billund, hvor det gamle rådhus stod, har Lego opført et stort oplevelsescenter.

Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lego har besluttet at droppe alle reklamer på sociale medier de næste 30 dage.

Det oplyser Lego på sin hjemmeside.

Beslutningen kommer, efter at blandt andet Facebook er blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at fjerne hadefuldt indhold på det sociale medie - herunder racistiske opslag.

»Vi er forpligtet til at have en positiv indflydelse på børn og den verden, som de skal arve«.

»Det inkluderer at bidrage til et positivt og inkluderende digitalt miljø, der er fri for hadudtalelser, diskrimination og misinformation«, siger Legos marketingchef, Julia Goldin, i en skriftlig kommentar.

Med pausen følger Lego i hælene på en række andre store virksomheder, der har varslet lignende tiltag. Det gælder blandt andet Coca-Cola og Starbucks.

Ifølge det amerikanske magasin Forbes har mere end 400 selskaber droppet annonceringen på Facebook.

Zuckerberg har lovet ændringer

Lego vil nu gennemgå de standarder, som legetøjskoncernen vil bruge til reklame og markedsføring på sociale medier i fremtiden.

Fredag lovede Facebook-stifter Mark Zuckerberg ændringer.

Det sociale medie vil nu gøre mere for at fjerne hadefuldt indhold.

Det kan eksempelvis være politikere, som opildner til vold, eller racistiske ytringer fra brugere. Det vil fremover blive fjernet uden undtagelse.

Reklamer med hadefulde ytringer om etnicitet, religion eller seksuelle præferencer vil blive blokeret.

Lego understreger i sin meddelelse, at legetøjskoncernen ikke vil skrue ned for beløbet, der bliver brugt til markedsføring.

Pengene vil blot blive øremærket andre steder de næste 30 dage end sociale medier.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts