0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kæmpefirmaer har fået nok af hadet på Facebook

Facebook tjener penge på hadsk tale, racisme, antisemitisme og vold, og nu har en række virksomheder altså fået nok.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Handout/Ritzau Scanpix
Foto: Handout/Ritzau Scanpix

På denne måde advarer Facebook med indslag, der strider mod selskabets politik. Her har det ramt en Trump-annonce.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sammen med over 50 andre virksomheder boykotter Coca-Cola fra 1. juli Facebook ved ikke at købe annoncer i 30 dage. Andre virksomheder tæller Unilever, Verizon, Ben & Jerrys og Patagonia. Mens Coca-Cola har valgt at stoppe annoncering på alle sociale medier i juli, har Unilever valgt at stoppe annoncering på Facebook året ud.

Kampagnen hedder ’Stop Hate for Profit’ og er indledt af en række organisationer, som ønsker at bekæmpe racisme og had på internettet. En af dem er den jødiske lobbyorganisation Anti-Defamation League, som bekæmper antisemitiske ytringer og tidligere har kritiseret præsident Donald Trump.

Kampagnen er en respons på den seneste måneds racedebat i kølvandet på afroamerikaneren George Floyds død. Samtidig har Facebook været under pres for at slå hårdere ned på misinformation og hadsk tale fra præsidenten, hvor facebookstifter Mark Zuckerberg har været mere tilbageholdende end Twitter.

Virksomhederne vil med deres boykot af Facebook undgå, at deres annoncer optræder side om side med tvivlsomt og skadeligt indhold. Et af kampagnens 10 forslag til Facebook går på, at Facebook skal refundere pengene for annoncer, som har optrådt ved siden af indhold, som senere bliver fjernet, fordi det overskrider Facebooks retningslinjer. Et andet forslag anbefaler, at Facebook skal fjerne flere grupper, der deler opslag om emner som hvidt overherredømme, antisemitisme, voldelige konspirationer, militser, holocaustfornægtere, vaccinemisinformation og klimafornægtere. Det er noget af en mundfuld, men sætter fokus på en vigtig pointe, nemlig at meget af den mere tvivlsomme aktivitet på Facebook foregår i lukkede grupper, som kun gruppens medlemmer og Facebook har adgang til. Samtidig rammer kampagnen ned i en heftig debat om, hvem der får mest taletid på Facebook. Repræsentanter for højrefløjen mener, at de bliver censureret, mens venstrefløjen omvendt mener, at de højreekstreme stemmer fylder for meget. Det er derfor ikke uden risiko for de deltagende virksomheder, da de med denne boykot ikke bare er annoncører, men også bliver politiske aktører. Kampagnen opfordrer da også forbrugerne til at lægge pres på virksomheder til at deltage i boykotten.

Kampagnen øger presset på den egenrådige ejer Mark Zuckerberg. Han meldte således i fredags to ændringer ud. Den ene ændring går på, at de forbyder annoncer, der indeholder påstande om, at folk af en bestemt race, etnicitet, nationalitet eller seksuel orientering udgør en trussel. Denne ændring går altså udelukkende på annoncer og ikke på det almindelige indhold.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter