0

N.r. Fuller/AP
Foto: N.r. Fuller/AP

Big bang: Astronomer opsnapper bølger fra universets første stjerner

Forskere har via et radiospektrometer i Australiens ørken opsnappet radiobølger med spændende perspektiv.

Et forskerhold fra Arizona har via radiobølger fundet svage gastegn fra de første stjerner, som sendte lys over universet efter Big Bang.

Brintgasserne, som indikerer tegn på disse tidlige stjerner, var aktive for 13,6 milliarder år siden.

Det er blot 180 millioner år, efter at Big Bang lagde grunden til universet.

Den opsigtsvækkende opdagelse er resultat af mange års forskning. Den var ventet, men den kommer meget tidligere, end forskerne havde troet.

Det er astronomernes håb, at opdagelsen kan kaste lys over en mørk og usynlig substans, som menes at udgøre en stor del af universet.

»Med teleskoper kan man ikke se langt nok til at spotte disse gamle stjerner, men vi har via radiobølger fra rummet set, hvornår de er blevet tændt«, siger Judd Bowman, som leder forskerholdet på universitetet i Arizona.

Det radiospektrometer, som er anvendt til at opfange radiobølgerne, står i Australiens ørken. Det er på størrelse med et spisebord.

Opdagelsen har åbnet et nyt vindue til at forstå universets tidlige år.

Rettelse: I den første version af denne artikel havde en slåfejl ændret 'Big Bang' til 'Bing Bang'. Det er nu rettet i artiklen.

ritzau

• Du lytter til Politiken

SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

Henter…

Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

• Pelle Rink/Ritzau Scanpix

Du lytter til Politiken

3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

Henter…

I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

• Du lytter til Politiken