0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Henrik Føhns Velkommen indenfor: Fremtidens internet er digital 3D-kopi af din verden, som du kan se, føle og sanse

Virkeligheden med et digitalt lag ovenpå, som kan manipuleres med algoritmer. Velkommen til fremtidens internet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Børnene leger allerede med en digital version af virkeligheden, når de går i gang med Pókemon Go. Det er et varsel om, hvad der vil ske i fremtiden.

Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis du har set dine børn spille ’Pokémon Go’, hvor smartphonen placerer pokémons i vores verden, så har du en idé om, hvordan den næste version af internettet kommer til at se ud. En digital kopi af den virkelige verden, som kan læses af maskiner og manipuleres med af algoritmer. Den vil ikke være befolket af pokémons, men fuld af eksakte kopier af maskiner, fabrikker og boligblokke fra den virkelige verden. Fremtidens internet er nemlig i 3D ligesom et computerspil eller en verden i virtual reality.

Det kræver, at tre ting fungerer gnidningsløst sammen: computerskærme lige fra briller til mobilskærme, kunstig intelligens og augmented reality. I Silicon Valley kalder man det the AR-cloud, som står for augmented reality cloud. Det kan oversættes til bearbejdet virkelighed, fordi vi placerer et lag eller et net af information oven på en video af virkeligheden.

Ikke overraskende arbejder både Amazon, Google og Facebook på sagen ligesom en masse startups lige fra det hypede Magic Leap til de mindre og mindre kendte 6D.ai og Placenote. Men ifølge den amerikanske forfatter og tidligere redaktør på magasinet Wired Kevin Kelly er det langtfra givet, at de nuværende techgiganter vinder kampen om at kontrollere fremtidens internet.

De store virksomheders struktur, størrelse og forretningsmodeller forhindrer dem i at bruge den nye teknologi til at kannibalisere sig selv, selv om de faktisk kommer til at opfinde den teknologi, som det nye net består af. Kelly mener, at en startup eller en ukendt virksomhed i periferien kommer til at dominere. Men før man begynder at glæde sig over, at Googles og Facebooks dominerende positioner måske ebber ud, skal man ifølge Kelly være opmærksom på, at det firma, som vinder, bliver det største, rigeste og mest dominerende firma, vi nogensinde har set.

Digital kopi af verden

Kelly bruger ikke betegnelsen AR-cloud, men har i stedet opfundet det mere science fiction-klingende the mesh – et fintmasket net. Vi kommer til at lave en digital kopi af verden i samme størrelse og parallelt med den fysiske verden. Den kan minde om Google Earth, men den kommer til at indeholde alt det, som vi har bygget i den fysiske verden.

Og vi kan få adgang til den via alle vores apparater fra et smartur eller en smartphone til VR-briller. Fidusen er, at når den fysiske og digitale verden på den måde smelter sammen, så bevæger vi os ind i det univers, som robotter og selvkørende biler ser og bevæger sig i. Det vil sige, at vi kan arbejde mere direkte med kunstig intelligens.

Nettet bliver en parallel verden, vi træder ind i og kan se, føle og sanse, fordi den er i 3D. Derfor er fremtidens internet også visuelt og grafisk som et computerspil, hvor vi kan se genstande som i den virkelige verden, men vi har også muligheden for at se eller vise dem frem på en anderledes måde, fordi man kan manipulere med og lave om på ting. Alle genstande får en digital enægget tvilling i 3D på nettet, og det åbner det for et væld af muligheder.

Firmaet GE, General Electric, laver allerede nu digitale kopier af de jetmotorer, som firmaet producerer. De kan køre samtidig med den fysiske motor, og man kan se dem med VR-briller og på den måde zoome ind og ud på maskinen og opdage og løse eventuelle problemer. Med tiden vil alle motorer have en digital tvilling, som man kan bruge til at overvåge den fysiske motors tilstand med, så man kan opdage eventuelle fejl eller slitage. I fremtiden kan man forestille sig tvillinger af hele fabrikker eller beboelsesejendomme, hvor alt er kopieret og simuleret i samme størrelsesorden, som de fysiske genstande. Man vil kunne måle og veje dem med computerkraft og have et 3D-overblik.

Leveres som elektricitet i dag

The mesh vil være så komplekst et system, at det kun kan virke med en totalt omfattende kunstig intelligens (artificial intelligence, AI, red.). Kevin Kelly forestiller sig, at AI vil blive leveret ligesom den service, elektricitet er i dag. Det bliver en service for alle, og ligesom elektricitet drev den industrielle revolution, så kommer AI til at drive den informationsteknologiske revolution. Og her er det måske værd at bemærke, at AI i Kevin Kellys version mere er kunstig kløgt end kunstig intelligens. Det er et hjælpemiddel og ikke en teknologi, som overtager og styrer verden. Det er en elforsyning, ikke en maskine med bevidsthed.

Som samfund skal vi afgøre, om det nye net skal være privat eller offentligt, decentralt eller centraliseret. Ifølge Kelly fortæller internettets historie hidtil, at for at skabe innovation skal teknologien være decentral, og kernen af teknologien skal være tilgængelig for alle. Det kan lyde som science fiction, men diskussionen og beslutningen skal tages nu, fordi milliarder af dollars allerede flyder til augmented reality-skyen.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts