0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Chefen forsøgte at ansætte folk med Uber-scoren. Det viste sig at være helt skævt

På et tidspunkt, hvor vores samfund bliver stadig mere digitaliseret, kan vi gå helt galt i byen, hvis algoritmerne holder deres indtog overalt, uden at den menneskelige faktor er inde over.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mark A Large/Ritzau Scanpix
Foto: Mark A Large/Ritzau Scanpix
Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vitaliy Katsenelson er chef for et investeringsfirma i Denver. Da han på et tidspunkt havde brug for en ny medarbejder, fik han den idé at bede om ansøgernes Uber-score i jobopslaget. Uber-scoren er det tal fra 1 til 5, som Uber-chauffører scorer deres passagerer med, efter at de har kørt med dem.

Umiddelbart synes det at være en god idé. For en Uber-score må formodes at være en relativt neutral vurdering af, hvordan en jobansøger virkelig er som person. »Hvis du behandler en fremmed med respekt, så behandler du også kunder og kollegaer godt«, udtalte Vitaliy til finansavisen Financial Times.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere