0

Amokprotein kan spille central rolle ved gigt

Danske forskere har som de første vist, at et bestemt protein fremprovokerer en reaktion, der er central ved gigt og andre autoimmune sygdomme.

FOR ABONNENTER

Et hold forskere ved Københavns Universitet sagde mere end en gang: »Det var som syv ...«, da de i mikroskopet kiggede på humane immunceller, som havde fået en dosis af stoffet TL1A. »Cellerne gik nærmest amok«, fortæller ph.d.-studerende Kirsten Reichwald fra Institut for Veterinær Sygdomsbiologi.

Opdagelsen, som netop er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Plos One, handler om autoimmune sygdomme. Det vil sige sygdomme som blandt andet gigt, psoriasis og kronisk tarmbetændelse (Colitis-Chron), hvor patientens immunsystem populært sagt slås mod sig selv – og altså er kommet ud af kontrol.

Medicinalindustrien har inden for de seneste 10-15 år introduceret en række såkaldt biologiske præparater, som kan bremse og i bedste fald stoppe videreudviklingen af autoimmune sygdomsforløb – blandt andet i forbindelse med gigt. Men disse lægemidler virker kun hos omkring 40 procent af patienterne, og meningen med TL1A-forsøget var at se, om det er muligt at udvikle et alternativt tilbud til den gruppe, som i dag ikke kan hjælpes med de biologiske præparater.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.