Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

IT-UNDERVISNING. Det blev slet ikke som ventet, da Los Angeles satsede stort på at give skolebørnene iPad-undervisning. Nu vil byen have pengene tilbage fra Apple. (Arkivfoto)
Foto: Stephan Savoia/AP

IT-UNDERVISNING. Det blev slet ikke som ventet, da Los Angeles satsede stort på at give skolebørnene iPad-undervisning. Nu vil byen have pengene tilbage fra Apple. (Arkivfoto)

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Los Angeles vil have mange millioner fra Apple efter iPad-flop i skolerne

Undervisningen kom aldrig til at virke efter gigantinvestering i iPads og nye undervisnings-apps.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der var ingen grænser for, hvor fantastisk undervisningen ville blive, hvis ungerne fik en iPad stukket i hånden.

Løftet om bedre undervisning gennem matematik- og engelskprogrammer fik Los Angeles' skoleforvaltning til at købe over 43.000 iPads, der skulle deles ud til skoleelever i den amerikanske storby.

Men nu vil forvaltningen sende Apple i skammekrogen og se, om der er mulighed for at rejse sag mod it-giganten og mod firmaet bag undervisningsprogrammerne i et forsøg på at få nogle af de mange millioner dollars, der er betalt, tilbage.

Lærerne oplyser, at eleverne godt kan lide det interaktive indhold - når det fungerer.

Ufærdige undervisnings-apps

Ifølge Los Angeles Times har lærere og elever alt for ofte måttet bakse med problemer.

»Lærerne oplyser, at eleverne godt kan lide det interaktive indhold - når det fungerer. Gør det ikke dét, må lærere og elever prøve at fortsætte den afbrudte undervisning som de bedst kan«, konstaterede en forvaltningsleder, Bernadette Lucas, om projektet, da der blev skrevet en intern rapport om det i sidste måned.

Kun to ud af 69 skoler i projektet bruger softwaren regelmæssigt. Resten af skolerne - der har over 35.000 elever - »har opgivet at bruge programmet regelmæssigt«.

At få materialerne gjort brugbare har krævet ekstraordinære midler, konstaterer Bernadette Lucas.

»De har lovet en hypermoderne løsning. De har endnu ikke leveret den«, mener forvaltningen i sit krav til de to firmaer.

Apple har ifølge avisen ikke villet kommentere den store skolehandel, der nu har udløst så megen kritik fra skoleforvaltningen i millionbyen.

Milliardprojekt skulle hjælpe de ringest stillede elever

Planerne var ellers fine. De skulle give elever fra fattigere familier adgang til samme tablet-computere som de mere velhavende børn. Men efterhånden som skolevæsenets omkostninger gik op, faldt indsatsen for at stikke alle elever en iPad i hånden.

Der var sat 500 millioner dollars af til handelen med Apple, mens yderligere 800 millioner dollars skulle sikre, at der var ordentlige internetforbindelser i klasseværelserne.

Hver iPad kostede 768 dollars. Oveni kom så omkring 200 dollars til en tre-årig licens, der tillod brugen af undervisningsapps fra forlagsgiganten Pearson.

Alt i alt var det en forretning til en værdi af noget nær 9 milliarder danske kroner, der nu er utilfredshed med i Los Angeles skoleforvaltning.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden