Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Gamer. »Jeg har det godt med at slå computeren. Der sker meget i de her år med selvkørende biler og vilde algoritmer. Så er det bare meget betryggende, at computerne ikke er blevet stærkere end os endnu«, siger Susanne Bernth.
Foto: RIORDAN BOLL IVAN/Ivan Riordan Boll

Gamer: Det er mig mod maskinen

Susanne Bernth er en af de computerspillere, der hjælper forskere med at knække koden på et kvantefysisk mysterium.

Susanne Bernth er 52 år og arbejder i økonomiafdelingen hos Lundbeck Fonden. Men i sin fritid løser hun kvantefysiske gåder.

Hun er en af topspillerne i Quantum Moves, der er et spil designet af forskere til at anvende computerspilleres evner til at arbejde med kvantefysiske problemer, hvilket er et skridt på vej mod at skabe en slags supercomputer kaldet kvantecomputeren.

I en ny undersøgelse, der netop er publiceret i tidsskriftet Nature, var gamerne dobbelt så hurtige til at løse et kvantefysisk problem samtidig med, at deres løsning er meget præcis, fortæller forskeren Jacob Sherson, der er lektor ved Aarhus universitet og står bag undersøgelsen.

Da hun spillede mest, spillede hun en time om dagen. Det gav hende en god placering i top på score-listerne i spillet.

Konkurrenceelementet betød noget for hendes motivation, men det var ikke altafgørende.

»Jeg kan godt lide at slappe af med at spille et spil, når jeg kommer hjem fra job. Opvasken kan godt få lov til at stå lidt. Det er mig imod maskinen«, siger Susanne Bernth.

Hun mener ikke selv, hun er den typiske gamer på grund af sin alder, og mange af de spillere, der har bidraget med løsning gennem spillet Quantom Moves, er da også yngre.

Borgervidenskab vinder frem

En af dem er 26-årige Lasse Meilby, der er uddannet datamatiker og arbejder på deltid i Elgiganten. Han spiller Quantom Moves for at »bidrage til noget større».

Det er drømmen om at bidrage til skabelsen af en kvantecomputeren, der har drevet ham til at bruge tiden på spillene.

»Jeg har især brugt tid på at løse den ene bane, som forskerne har bedt om hjælp til at løse og som indeholder et kvantefysisk problem. Jeg sendte også en video med min løsning til forskerne«, siger Lasse Meilby.

Hans løsning imponerede kvantefysikeren.

»Selvom han ikke har haft fysik siden 9. klasse, virker det som om, han har genopdaget hele fundamentet for kvantefysikken gennem vores spil«, siger Jacob Sherson.

Jacob Shersons forskergruppe fra Aarhus Universitet er ikke de første til at høste erfaringer fra almindelige mennesker. Der har været en række projekter inden for biologien, hvor man eksempelvis beder borgere om at indsamle data med deres mobiltelefoner.

Det kunne være at notere alle planter, man møder på en vandretur eller føre en dagbog over dyrelivet i et afgrænset område.

Men det er første gang, borgerdrevet videnskab bliver forsøgt inden for kvantefysikken, der bliver betragtet som et meget utilgængeligt forskningsområde.

»Hvis man kan bruge almindelige mennesker til at løse kvantefysiske problemer, er der jo ingen grænser for, hvordan almindelige mennesker kan hjælpe forskerne«, siger Bjarne Andresen, der er lektor i kvantefysik ved Niels Bohr Instituttet.