Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Viden og tech

Menneske slår computer i afsløring af kvantefysisk mysterium

Menneskelig intuition er computerens regnekraft overlegen i nyt videnskabeligt projekt.

Viden og tech

Computeren slår os rutinemæssigt i skak, og for nylig sejrede en algoritme fra Google over en erfaren computerspiller i spillet GO.

Men i en ny dansk undersøgelse i det videnskabelige tidsskrift Nature vinder mennesket over maskinen. 10.000 spillere slår computeren ved at løse et kvantefysisk problem dobbelt så hurtigt samtidig med, at løsningen er meget præcis.

»Det er de samme evner, vi bruger, når vi griber en bold – vi rækker hånden ud, og på mirakuløs vis er vi i stand til at placere hånden der, hvor bolden lander. Hvis en computer skulle gøre det samme, skulle den regne på hældningen og vindmodstanden, mens mennesket er i stand til at reagere intuitivt på baggrund af sine fysiske erfaringer«, fortæller lektor Jakob Sherson fra Aarhus Universitet, der står bag den nye undersøgelse i tidsskriftet Nature og som fik ideen om at bede gamere (computerspillere, red,) om hjælp til at nå sit mål.

»Vi ved, at hver eneste uge bruger verdens gamere 3 milliarder timer på at spille – tænk hvis nogle af de timer gik til at udvikle en kvantecomputer«, siger han.

Sammen med et teknisk hold udviklede Jacob Sherson spillet Quantum Moves. I spillet styrer man en laser med musen og skal rykke atomer rundt. Det er vist som små skåle, som man styrer dybden og positionen af. I skålen er der en væske, der ikke må ryge ud over kanten, og det bliver svært, når de med stor hastighed skal flyttes til nye positioner.

Det svarer til at bære en kop kaffe gennem en forhindringsbane uden at spilde.

Gameplayet er en spejling af det, der foregår på mikroniveau i Jacob Shersons laboratorium. Atomernes præcise placering i hulrummene i fysikkens svar på en æggebakke er et vigtigt skridt i udviklingen af kvantecomputeren.

»Og her viser vores undersøgelse, at spillernes præstation er computerens overlegen, fordi vi mennesker kan bruge vores fysiske erfaringer og vores hurtig reaktionstid i scenarier, der kræver en intuitiv evne for bevægelse«, siger Jacob Sherson.

På vej mod en kvantecomputer

Nede i kælderen under Aarhus Universitet har forskerholdet en togbanelignende opstilling med ledninger og spejle, som er det værksted, hvor de håber at kunne bygge en kvantecomputer.

Kvantecomputeren har en langt større regnekraft, end de computere vi kender i dag.

Forskere sammenligner springet fra computer til kvantecomputer med skridtet fra kuglerammen til de nuværende computere. For at skabe kvantecomputeren skal Jacob Shersons gruppe løse en række kvantefysiske mysterier i konkurrence med andre kvantefysikere i verden.

Og forskerne møder anerkendelse.

»Det er en original undersøgelse og et imponerende resultat«, siger professor ved DTU Lars Kai Hansen, der forsker i kunstig intelligens.

Menneskets evne til at lære gennem oplevelser og bevægelse kan computeren ikke slå.

»Selvom du sætter en computer i skole, og får den til at læse hele wikipedia, er det stadig ikke det samme som oplevede erfaringer«, forklarer han.

»Undersøgelsen er fabelagtigt godt lavet og fundet på. Den benytter, at menneskers hjerner er konstrueret til at tænke i helheder, og at vi har forskellige styrker. Nogle mennesker er gode til at regne, nogle har en stærkere kunstnerisk intelligens. Når man så lægger alle de forståelser sammen, får vi et rigtig stærkt resultat. Den diversitet har computere slet ikke«, supplerer Bjarne Andresen, der er lektor i kvantefysik ved Niels Bohr Instituttet.

»Vores spil er nok mest at sammenligne med et skydespil – vi bruger de hurtige reaktioner, og det er vel også derfor, at intuitionen også kommer til at spille en stor rolle«, siger Jacob Sherson.

I dag lancerer Shersons forskergruppe 23 nye baner i spillet, der kan spilles både på mac og PC

»Vi håber, at flere gamere vil være med til vores projekt, som umiddelbart kan bruges til at forbedre kunstig intelligens og som på længere sigt hjælper os med at forstå, hvordan man bygger en kvantecomputer«, siger Jacob Sherson.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce