Cambridge Analytica, der hjalp Donald Trump med at vinde valget for fire år siden, er helt ude af spillet. Selskabet gik konkurs, kort efter at whistleblowere afslørede deres beskidte metoder, der omfattede mikromålretning baseret på hver enkelt vælgers psykologiske profil.
Men det betyder ikke, at valgkampen bliver udkæmpet uden den slags midler. Tværtimod er de teknologiske værktøjer blevet endnu mere sofistikerede samt lettere og billigere i brug.
»Det er meget værre i dag, hvor flere hundred aktører, ikke bare en, gør som Cambridge Analytica«, som en af whistleblowerne fra Cambridge Analytica, Brittany Kaiser, siger til The Washington Post.
En journalist fra The Atlantic, McKay Coppins, prøvede at få et indtryk af, hvordan den digitale verden ser ud for amerikanere, der støtter Trump eller bedømmes til at være inden for rækkevidde. Han oprettede en ny facebookprofil, likede den officielle Trump-kampagne, gav dem sit mobilnummer og gik videre til at støtte et par fangrupper og konservative medier.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind