Den danske folkeskole er for de middelmådige elever
Man taler meget om, at de svage elever skal støttes. Hvad med de dygtige elever?
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
»Jeg klarer mig godt i skolen! Jeg er nemlig lige så god som de andre«.
Det er desværre den indstilling, langt de fleste af mine klassekammerater har. Det er, synes jeg, en meget foruroligende holdning. Det er i hvert fald ikke en holdning, man når særlig langt med. I den globale virkelighed, med udviklingslande som Kina i mente, er kun ét godt nok: det bedste.
Vi kan ikke konkurrere på billig arbejdskraft, og det skal vi absolut heller ikke prøve på. Vi bliver nødt til at skabe god arbejdskraft. Når vi ikke kan konkurrere på prisen, må vi gøre det på kvaliteten. Set i det lys er det simpelthen ikke en holdning, vi har råd til at have i den danske folkeskole. Så kan man jo spørge sig selv, hvorfor den holdning findes i den danske folkeskole.
Er det elevernes egen skyld? Det er det jo et eller andet sted. Der er jo ikke nogen, der tvinger dem til at have sådan en holdning.
Jeg mener dog ikke, at man kan stille problemet op på den måde. Det gennemsnitlige barn er jo ikke født dumt. Danskernes IQ, som man jo er født med, er ret gennemsnitlig i forhold til resten af Europa og USA.
Et barns indstilling er påvirket af dets omgivelser. Så skulle det jo være oplagt at gå efter forældrene og sige, at det er deres skyld. Det kan godt være, at en del af problemet stammer derfra. Forældre spiller naturligvis en stor rolle i personlighedsudviklingen. Forældre skal selvfølgelig være med til at motivere og forklare, hvor vigtig skolegangen er.
Jeg tror godt, at det kan være et problem, at mange forældre har den der overdrevne beskytterrolle over for børnene. »Alting ordner sig. Det skal du ikke tage dig af«, »du skal gøre lige, hvad du har lyst til«, »det kunne jeg da heller ikke finde ud af, da jeg var på din alder«.
Jeg mener dog heller ikke, det er der, kernen af problemet ligger. Jeg tror, det er undervisningen og dermed også lærerne.
Den danske folkeskole er en folkeskole for de middelmådige elever. Man snakker så meget om, at de svage elever skal støttes. Hvad med de dygtige?
Jeg mener, at skolen langtfra udnytter de potentialer, rigtig mange elever har, men aldrig får brugt.
Hvis en lærer har en klasse med et par svage elever, er det en naturlig reaktion, at man selvfølgelig skal hjælpe den svage elev op på et gennemsnitligt niveau. Problemet er bare, at det tit kan kræve utrolig mange ressourcer, fordi man er bange for at tabe dem på gulvet.
Taber man ikke lige så meget dem, der godt kan finde ud af stoffet, på gulvet? F.eks. når vi i skolen bruger timer og atter timer på at gennemgå lektier, for at være sikker på at alle, også de to langsomme hoveder, har forstået det. Hvad med de 10 elever, der godt forstod det første gang?
Man har en forestilling om, at de dygtige nok klare sig alligevel. Det gør de sikkert også, men de kunne sagtens klare sig endnu bedre.
Det er politikerne, der hele tiden snakker, om at vi skal skabe innovativ arbejdskraft. Vi skal satse på at skabe ingeniøren.
Hvis det er målet, så har vi travlt. For som det ser ud nu, er vi rigtig gode til at skabe gennemsnitlige stereotyper. Det er rystende, så langsomt tempoet går i en undervisningstime. Ikke fordi lærerne er evnesvage og derfor snakker meget langsomt, men fordi de vil være sikre på, at alle har forstået det.
Motiverer man de dygtige elever ved at trække undervisningen ned på et niveau, hvor det simpelthen er synd og skam for begge parter? Jeg er træt af, at man så tit skal komme hjem med en følelse af, at man ville havde lært mere ved selvstudier. Jeg er træt af at skulle vente op til flere uger på at få min stil, matematikprøve eller fysikrapport tilbage.
Nu hører vi, at vores nye børne- og undervisningsminister sige, at man skal fokusere mere på dansk og matematik, fordi at undersøgelser viser, at de, der er stærke i matematik og dansk, også er bedre i de andre fag.
Der er såmænd ikke noget galt i at sætte fokus på de fag. Begrundelsen er dog noget af det mest latterlige, jeg længe har hørt. At de tror, at hvis de gør eleverne bedre i de to fag, så vil de andre fag komme efter. Faktum er, vil jeg mene, noget helt andet.
Børn, der er gode til matematik, er ikke nødvendigvis gode til historie, men man kunne forestille sig, at dem, der i forvejen er gode til dansk og matematik, måske bare er lidt hurtigere oppe i hovedet, og derfor også er gode til andre fag.
Summa summarum: Skal den dygtige pige i klassen virkelig være tilfreds med et 7-tal? Det synes lærerne åbenbart. Deres yndlingskarakter er netop 7-tallet. Det er åbenbart det nemmeste at undervise efter.
Er der noget, jeg fuldstændig har misforstået? Kom endelig med jeres mening.
Er det virkelig sådan..
.. at unge i dag i folkeskolen lever under et sådant præstationspres, som du Frederik giver udtryk for? Hvor kommer det fra? Er du under påvirkning fra medierne, dine forældre eller kammerater? Du taler om gennemsnittelige IQ' er og stakkels klassens dygtigste pige, som du frygter bliver påtvunget et 7 tal. Frederik, nyd din barndom, lav dine lektier, læs bøger, vær sammen med dine kammerater, spil musik, fodbold.. opøv dine social kompetancer. At lære at leve og begå sig i samfundet handler om meget andet end at få mere end et syvtal i folkeskolen.
Når du engang skal søge dit drømmejob, vil du opdage at mange andre egenskaber end blot de boglige er i spil.
Svar: Er det virkelig sådan..
Problemet er at der ikke længere er mulighed for at følge, antageligvis, din generations 60'er paradigme. Børn er børn, men konkurrence er sundt og skal i en højere grad implementeres og synliggøres hos de helt unge. Ja, der ville være nogen der vil være tabere, og nogle der vil være vindere, men det er at gøre børnene en bjørnetjeneste hvis vi fortsætter den kurs du her referer til. Lad børnene helt fra de små klasser blive vægtet og vejet i karakter og performance, og lad alle disse informationer være frit tilgængelige. I Frankrig og USA er dette helt almindeligt. Jeg ved ikke hvorfor vi her giver børnene en illusion. Det giver dem kun større problemer længere hen, i en langt mere globaliseret fremtid med høj konkurrence.
"og når du engang skal søge dit drømmejob ..." vil det være taget af en kineser som måtte konkurrere med hundrede millioner andre gennem hele sin skolegang.
Det er en temmelig arrogant eller naiv holdning at tro at "nyd din barndom" kan stille noget som helst op mod 200.000 nyuddannede indiske ingeniører om året. Det kan det kun hvis man bilder sig ind, at europæerne har et racemæssigt betinget intelligensmææssigt fortrin frem for asiater, som gør at vi ikke behøver at arbejde hårdt for det.
Det er omtrendt lige så naivt at tro, at verden er fyldt op med kreative drømmejobs som ikke kræver nogen særlige boglige egenskaber, men som er skabt til den livsnydende vesteuropæer som er ekspert i sociale kompetencer og ikke så meget andet ...
Herligt med det liberale indspark. Har du tænkt på, hvordan det vil gå de børn som har vanskeligt ved at følge med i 2. klasse, dem du uden at blinke stigmatiserer hvis din kurs bliver implementeret? Har du tænkt på, at børn modnes på forskellige tidspunkter, har forskellige typer intelligenser, forskellige interesser, og hvis skolen ikke støtter dem inden de kan stå på egne ben, og anerkender forskelligheden, så risikerer de at blive mærket for livet. Jeg vil gerne give alle børn chancen for at blomstre, og måske på andre områder og på andre tidspunkter end gennemsnittet. Jeg synes du skal vende dit ansigt mod USA og Canada, hvor man har slækket på lige netop din "vægtet og vejet" filosofi, fordi den knækker flere børn i en følsom alder end den gavner.
Og igen, med mindre du selvfølgelig vil arbejde for Liberal Alliance, vil du opdage at arbejdsmarkedet efterlyser en langt bredere vifte af menneskelige og personlige kompetancer, end din model vil fostre.
Min kurs er såmen ikke forskellig fra hvad man gjorde for en generation siden. Udvidet- og grundkursus. Det er ikke stigmatisering, det er realisme. Jeg føler mig heller ikke stigmatiseret fordi jeg ikke kan spille på AGFs superligahold. Jeg er bare ikke god nok og det er jo surt når man gerne ville have været professionel fodbolsspiller.
I øvrigt er jeg ikke liberal, jeg er politisk mest til venstre for midten, men det er ikke ensbetydende med at man ikke kan anerkende at der er forskel på mennesker.
Hej Per, mit svar var til Maxim Khomiakovs indlæg, dit og mit blev publiceret stort set samtidigt.
Du skriver det jo selv, John Nielsen. De har forskellige kompetencer. Hvorfor er det forkert at give gullerødder og klap på skulderen til vinderne? Hvorfor er det rigtigt at have ondt af de svage? Du har ret i at skole systemet ikke er for alle, dermed må man lave alternativer til dem der ikke kan klare sig. Så de kan opfylde disse andre kompentencer der også er brug for. Jeg har det fint med at skille fårene fra bukkene, der er ingen grund til at lyve om realiteterne.
Til Maxim.
Spørg først dig selv hvor fantastisk USA egentlig er:
Hvor stor en % del af ungdommen får en uddannelse?
Hvor stor en andel af befolkningen ender i kriminalitet?
Og så for at sætte hele det der liberale lidt i relief:
Hvorfor står de samme forældre der hyler op om en ikke-tilpas-elite-dannende folkeskole og beskytter deres børn når der kommer en træner og stiller krav til dem?
Som fodboldtræner har jeg set et hold forsvinde, fordi jeg ikke ville acceptere, at ungerne stoppede op og tænkte på dem selv. Jeg forlangte de skulle arbejde for det fællesskab de stod i, nemlig deres fodboldhold.
Prøv at gæt hvor mange af de børn der er tilbage i dag...
Det liberale fis holder ikke!
Og...?
Hej Frederik. Dejligt at du har lyst til at lære mere og ikke stiller dig tilfreds med folkeskolens begrænsninger. Men hvad er det helt nøjagtigt at du efterspørger? At du som elev beskriver en oplevelse af at dine lærere ikke er gode nok til at løfte dig fagligt, kommer vel næppe til at forandre din situation. Hvad er dine bud på en bedre undervisning? Og gør du selv noget for at udnytte dit potentiale? Læser du i din fritid og bruger tid på studier, i stedet for at spille PC-spil, se fjernsyn og lege med din iPad? Bruger du biblioteket og har du allieret dig med din nabo der går i 1.g ect. Grib i egen barm og giv dine erfaringer videre! Brok og klager fører dig ingen nye steder.
Svar: Og...?
Jeg mener, at man skal fokusere på ikke at bruge så megen tid på Fx gennemgang af lektier. Man skal naturligvis sørge for at alle forstår pensum, ellers mister den svage elev fuldstændig gejsten. Man skal bare være opmærksom på, at alle de elever der godt forstod lektien, godt forstod det vi lige læste, i lige så høj grad kan miste gejsten af kedsomhed. Lærere skal være mere opmærksomme på at stimulere den slags elever. Det kunne man jo Fx gøre ved at give dem noget andet at lave, imens dem der har haft svært ved lektierne kan få hjælp. Det er der desværre kun meget få der praktisere. Det kan jo selvfølgelig skabe problemer, idet eleverne bliver mere spredt fagligt, men det må man tage med, hvis man vil have det bedste ud af den enkelte elev. Og skal lige påpege at jeg ikke skriver, fordi jeg har en følelse af at mit potentiale ikke bliver udnyttet nok i skolen. Jeg mener, det er et generealt problem i folkeskolen.
Jeg mener, at man skal fokusere på ikke at bruge så megen tid på Fx gennemgang af lektier. Man skal naturligvis sørge for at alle forstår pensum, ellers mister den svage elev fuldstændig gejsten. Man skal bare være opmærksom på, at alle de elever der godt forstod lektien, godt forstod det vi lige læste, i lige så høj grad kan miste gejsten af kedsomhed. Lærere skal være mere opmærksomme på at stimulere den slags elever. Det kunne man jo Fx gøre ved at give dem noget andet at lave, imens dem der har haft svært ved lektierne kan få hjælp. Det er der desværre kun meget få der praktisere. Det kan jo selvfølgelig skabe problemer, idet eleverne bliver mere spredt fagligt, men det må man tage med, hvis man vil have det bedste ud af den enkelte elev. Og skal lige påpege at jeg ikke skriver, fordi jeg har en følelse af at mit potentiale ikke bliver udnyttet nok i skolen. Jeg mener, det er et generealt problem i folkeskolen.
Gemmer der sig en lærer bag det intetsigende 'borger'?
Du passer i hvert fald fint ind i lærer-sektorens traditionelle ansvars-fralæggende holdninger.
De dygtige.
Hej Frederik.
Som jeg læser dit indlæg, er du en elev, som synes, du godt kunne få noget mere ud af at gå i folkeskolen.
Af dit brev kan jeg se, du er både velformuleret og interesseret i at få mere viden og dybere indsigt i dine skolefag.
Og det er der faktisk ingen, der hindrer dig i. Jeg har selv i årenes løb haft elever, der var parate til at gå i dybden med fag og emner. Og så var det bare for mig om, at komme med nogle henvisninger til eksempelvis biblioteket eller introducere dem for materialer af en anden sværhedsgrad en den, klassen arbejder med i fællesskab.
Ofte kom de selv med bøger og spurgte, om de måtte bruge dem til at lave stile eller andre opgaver udfra. Men samtidig var disse elever også en del af klassens fællesskab.
I dit voksenliv vil der nødvendigvis ikke lige være en lærer, man kan give skylden for at sin middelmådighed. Tag initiativ Frederik, og du vil nå dine mål uden undskyldninger.
Indlæring er ikke forbeholdt biblioteket. Ja, de har endda computere på biblioteket! Og film, som man kan se i sit fjernsyn! Computerspil kan også lære en en del, og dem har de minsandten også på biblioteket. Få nu hovedet ud af busken!
Midt i måden
@John Nielsen - Det er netop den holdning, der ikke virker mere. Som Frederik så voksent (!) er inde på, er vi blevet overhalet af en verden derude med HELT andre værdier.
Og som Frederik osse er inde på, er det idiotisk at spilde netop de fineste resourcer vi har.
Jeg var selv en ad de der uregerlige unger med en tårnhøj IQ - og evner, der skulle ha været passet og plejet som en sart blomst, og ikke smidt udenfor døren.
Nu kan jeg så kæmpe for at min kloge datter undgår samme skæbne.
De færreste, der ikke har haft oplelserne, kan FORESTILLE sig hvordan disse unger har det.
De fleste tror, det handler om at være ENORMT dygtig.
Intet kan være mere forkert; det handler om, for de fleste, at tingene i hovedet ikke passer sammen, og ubehaget ved at være anderledes og udenfor fællesskaberne.
Høj intelligens er et handikap, der med de rette hensyn og omsorg kan være et enormt potentiale.
Jeg kan på det groveste anbefale denne artikel:
http://mensa.dk/skriverier/rumskib.
Svar: Midt i måden
@ Jørgen Abelsen. Godt indlæg. Jeg er fuldstændig enig med dig. Mensa-artiklen er meget præcis.
Min erfaring og oplevelse er, og har været længe, at mennesker med normal/middelmådig begavelse aldrig vil kunne forstå, hvordan begavede individer tænker. Derfor er der megen ringe forståelse for disse børn og deres(manglende) udfordringer i folkeskolen.
Læreren skal selv have været et klogt/begavet barn for at kunne forstå denne problematik, ellers træder den berømte danske JANTELOV i kraft per automatik.
"Hvad alle ikke kan lære, skal ingen lære", udtalte en berømt socialdemokrat for snart et par generationer siden. Og det fortalte mig med det samme, hvilket niveau vedkommende var på.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Se også
- Politikere vil afskaffe folkeskolens afgangsprøve 27. mar 03.00
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet
Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.
Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen
Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?
Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov
Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...
Pinligt angreb mod Zornig
Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.
Tiggerne i S-togene provokerer mig
Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.
Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej
Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.
Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle
Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.
Amning er da ikke perverst
Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.
Ender Thornings reformplan i valg?
Uden Løkke vil regeringens finanslov for 2013 være uden reformer.
Habit-mændene er tilbage med højt begavet pjat
ibyen anbefaler
-
23. maj. 2012 KL. 16.12 Biografen Jagten
- 23. maj. 2012 KL. 07.53 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
-
22. maj 08.24
-
21. maj 15.37
-
19. maj 23.22
-
19. maj 19.44
-
19. maj 10.47
- › Se flere
Seneste Skriv
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
-
09. maj 09.27
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
-
15. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
24. maj 00.01
-
23. maj 12.04
-
23. maj 13.36
-
24. maj 00.01
-
23. maj 14.48
-
21. maj 10.34
-
23. maj 00.01
-
19. maj 18.55
-
22. maj 08.45
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
23. maj 10.13
-
23. maj 00.01
-
22. maj 13.02
-
22. maj 08.45
-
23. maj 00.01
-
23. maj 13.36
-
23. maj 12.04
-
21. maj 10.34
-
23. maj 14.48
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr