Annonce
Annonce
Politik

Tysk delstat advarer Danmark mod at indføre transportøransvar

Dansk melding om muligvis at indføre transportøransvar med kort varsel får kold skulder i Tyskland.

Annonce

Vi har massive bekymringer over for dette instrument, og vi ser ingen grund til sådan et indgreb, der vil svare til en udrejsekontrol fra Tyskland

Lars Erik Bethge, talsmand

De seneste meldinger fra den danske regering får på ny politikerne syd for grænsen til at fare op ad stolen.

Med udlændinge-, integrations- og boligminister Inger Støjberg (V) i spidsen har den danske regering gjort det klart, at Danmark med »meget kort varsel« kan indføre det såkaldte transportøransvar, som den fører en dialog om med både delstatsregeringen i Slesvig Holsten og forbundsregeringen i Berlin.

LÆS MEREStøjberg til EU: Danmark er klar til at indføre transportøransvar

Imidlertid afviser Deutsche Bahn fortsat, at selskabet har mandskab til at klare den opgave, mens delstaten Slesvig Holsten som en direkte reaktion på udtalelserne fra Inger Støjberg sender en »appel« om at begrænse den midlertidige grænsekontrol i både tid og omfang.

Ikke mindst ideen om at lade bl.a. togpersonale kontrollere id skræmmer delstatsregeringen.

»De tyske transportselskabers beslutning om ikke at pålægge deres medarbejdere dette og muligvis at give afkald på grænseoverskridende ruter skal respekteres og må ikke tvinges igennem ad bagdøren«, siger Lars Erik Bethge, talsmand for ministerpræsident Torsten Albig.

»Vi har massive bekymringer over for dette instrument, og vi ser ingen grund til sådan et indgreb, der vil svare til en udrejsekontrol fra Tyskland. Hvad vi hidtil har hørt fra forbundsregeringen giver os ingen grund til at tro, at de ser grundlæggende anderledes på det«, tilføjer han.

Hos Deutsche Bahn fastholder talsmand Holger Bajohra også, at de ansatte er ude af stand til at udføre id-kontrol med meget kort varsel.

»Nej, det vil tage tid at finde en måde at gøre det på«.

Hvis Danmark for eksempel i dag siger, at der skal være transportøransvar, så vil det altså ikke være muligt for jer?

»Det vil selvfølgelig ikke være muligt at starte id-kontrol af passagerer fra det ene øjeblik til det andet«, siger Bajohra.

Intet svar fra Tyskland

Den danske regering har forsøgt løbende at orientere tyskerne.

Den 11. december vedtog regeringen sammen med et flertal i Folketinget den lov, der gør det muligt at indføre det såkaldte transportøransvar. En uge senere – 18. december – sendte transportminister Hans Christian Schmidt (V) et brev om muligheden til sin tyske kollega hos forbundsregeringen i Berlin og nogle dage senere til sin kollega i delstaten Slesvig-Holsten.

Hertil kommer kontakt i form af en stribe telefonsamtaler mellem ministre i den danske regering på den ene side og ministre i Slesvig Holsten samt forbundsregeringen i Berlin på den anden side. Alligevel afføder håndteringen kritik fra trafikordfører Rasmus Prehn (S).

»Det er lidt rystende, at regeringen haster et forslag om transportøransvar igennem, men ikke forbereder sig således, at det kan lade sig gøre, hvis vi virkelig får brug for det«, siger Rasmus Prehn, der også stiller sig skeptisk an over for det tyske togselskab.

»Jeg tænker, at Deutsche Bahn ikke behøver være så besværlige, som de gør det til, men det er klart, at det jo ikke er noget, man bare kan gøre fra den ene dag til den anden«.

Mens Socialdemokraterne i lighed med Venstre mener, at transportøransvar kun skal indføres om nødvendigt, ser DF gerne, at det sker øjeblikkeligt, siger udlændingeordfører Martin Henriksen, der ikke giver meget for indvendingerne fra Tyskland.

»Hvis vi indfører transportøransvar, og svaret fra Tyskland er, at det kan de ikke håndtere, så må svaret fra dansk side være, at så er det jeres ansvar at togtrafikken stopper«.

Og hvis tyskerne ikke er med på den, så må det være sådan, og så må togtrafikken stå stille?

»I yderste konsekvens, så ja. Men det er meget typisk dansk, at vi bliver ved at tale med tyskerne, selv når de ikke svarer. På et eller andet tidspunkt kunne vi godt meddele dem, at kære venner, nu gider vi ikke det her mere«, siger Henriksen, der foreslår regeringen at gå »lidt mere til stålet«, så tyskerne kan komme »op i gear«.

Minister: Situationen er ekstraordinær

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) afviser kritikken.

»Jeg havde allerede inden vedtagelsen af den danske lov en snak med min tyske kollega Alexander Dobrindt om det. Jeg skrev til ham inden jul, og DSB er i øjeblikket i dialog med Deutsche Bahn. Jeg er sikker på, at Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, som har stemt for loven og for transportøransvar, har forståelse for, at vi står i en helt ekstraordinær situation«, skriver ministeren i en e-mail, hvor han fremhæver, at den korte frist skyldes »svenskernes meget pludselige kovending i udlændingepolitikken og indførelse af grænsekontrol«.

Redaktionen anbefaler

Lille grænsekontrol har uklar baggrund og tvivlsom effekt

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce