Forhenværende statsminister Anders Fogh Rasmussen og statsminister Lars Løkke Rasmussen blev advaret mod flytning af skatteinddrivelsen.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Forhenværende statsminister Anders Fogh Rasmussen og statsminister Lars Løkke Rasmussen blev advaret mod flytning af skatteinddrivelsen.

Politik

KL-topfolk: Vi advarede Fogh og Co. om skattekaos

To tidligere formænd for kommunerne fortæller, at Fogh-regeringen vendte det døve øre til advarsler om skatteinddrivelsen.

Politik

VK-regeringens daværende topministre Anders Fogh Rasmussen (V), Thor Pedersen (V), Lars Løkke Rasmussen (V) og Kristian Jensen (V) var argumentresistente i forhold til umisforståelige advarsler mod at overflytte skatteinddrivelsen fra kommunerne til staten i midten af 00’erne.

Det mener Venstres daværende kommunale topfigurer, de tidligere KL-formænd Erik Fabrin (V) og Ejgil W. Rasmussen (V).

De fortæller samstemmende, at de ad formelle og uformelle kanaler dengang gjorde alt for at forklare partifæller i toppen af regeringen, at det ville ende galt at flytte skatteinddrivelsen til staten – og særligt i det tempo, der var lagt op til.

»Vi advarede statsministeren, skatteministeren, finansministeren i det formelle system. Derudover var alle partier stærkt engagerede i at påvirke deres toppolitikere til at forlade den tankegang«, siger Erik Fabrin (V), der var borgmester i Søllerød og Rudersdal fra 1986 til 2012 og sad som KL-formand 2006-10.

Resultatet ser man i dag, tilføjer han:

»Opkrævningen endte jo hos staten. De var argumentresistente«.

Indtil regeringen indleder forhandlinger om det såkaldte kommissorium for den kommende skattekommission, er det uklart, hvor bred en personkreds og hvilke spørgsmål der skal afdækkes.

Vi ønsker, at der bliver taget bedst muligt hånd om de medarbejdere, der skal følge med skatteopgaven fra kommunerne til staten. Det gør der ikke nu

Mandag slog Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet fast, at kommissionen bl.a. skal »belyse beslutningsgrundlaget for og implementeringen af lovgrundlaget for centraliseringen af skatteinddrivelsen samt Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI)«.

Ideen om at samle skatte- og inddrivelsesopgaverne i staten blev præsenteret i april 2004 af VK-regeringens topministre i forbindelse med lanceringen af strukturreformen, som ommøblerede det kommunale danmarkskort.

Kristian Jensen afløste i august 2004 Svend Erik Hovmand som skatteminister, og det var på Jensens vagt, at VK-regeringen sammen med Dansk Folkeparti i foråret 2005 stemte loven om inddrivelse af offentlig gæld fra kommunerne til Skat igennem. Med store personalereduktioner til følge.

KL-boss: Uforståeligt hastværk

I den proces lød der kraftige advarsler fra kommunerne. F.eks. brugte KL-formand Ejgil W. Rasmussen betegnelsen »regeringens helt uforståelige hastværk« i sin tale ved KL’s delegeretmøde i foråret 2005.

»Vi ønsker, at der bliver taget bedst muligt hånd om de medarbejdere, der skal følge med skatteopgaven fra kommunerne til staten. Det gør der ikke nu«, sagde Rasmussen og fortsatte:

»Forceringen af statens overtagelse af skatte- og inddrivelsesopgaven vinder ingen skønhedskonkurrence. Her kan man vist tale om, at målet om at få en hurtig gevinst til statskassen synes at hellige midlerne«.

Ejgil W. Rasmussen, KL-formand i 2002-2006, husker, at »vi var mange Venstrefolk, som rejste en ret kraftig advarselsfinger, fordi vi mente, at det meget nemt kunne give et meget dårligere resultat end det, man havde«.

Han fortæller, at hele KL-bestyrelsen var imod flytningen af inddrivelsesopgaverne.

»Vi forsøgte alle at søge kontakt med folketingsgrupper og enkeltpersoner. Der blev lavet det lobbyarbejde, der overhovedet var muligt. Jeg er enig med Fabrin i, at man var resistent over for vores indvendinger«, siger Rasmussen.

Venstres næstformand, Kristian Jensen, der var skatteminister i 2004-2010, vil ikke direkte kommentere kritikken fra Erik Fabrin, men siger:

»Det får jeg rig lejlighed til at genopleve senere, så jeg vil bare sige, som jeg sagde den anden dag, at hvis der var én ting, jeg kunne lave om, så var det, at jeg ville have udskudt overflytningen af inddrivelsen og have været bedre til at forberede den«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jensens daværende departementschef, Peter Loft, husker den kommunale kritik – og er ikke stolt over resultatet:

»Det svækker enhver argumentation om, at deres kritik var fejlagtig. Det standpunkt vil være svært at levere i dag«.

Tidligere finansminister Thor Pedersen har mindre forståelse for den kommunale kritik.

»Jeg er overhovedet ikke enig. Jeg har aldrig oplevet en reform, hvor folk står og sige, at »ih, hvor er det dejligt, at vi ikke mere skal beskæftige os med et område«, siger Thor Pedersen.

Situationen dengang var, siger Pedersen, at »vi havde et skattevæsen, hvor der i forhold til Holland og Sverige var langt flere ansatte i skattesystemet«:

»Man kan godt have det synspunkt, at Sverige og Holland er tilbagestående lande. Jeg synes ikke, det er rigtigt. Debatten er så forskruet, at det er absurd. Men jeg forstår godt, at nogle var sure over, at de skulle af med det. Det, man burde se på, er, hvorfor i alverden man valgte det system, man valgte«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce