Annonce
Annonce
Annonce
Bøger

Svensk krimidronning beskyldes for at lyve

Var Liza Marklunds gennembrudsroman baseret på en løgn? Ja, hævder forfatteren til en bog om sagen.

Gem til liste

Mishandling af kvinder kom i dén grad på dagsordenen, da den svenske journalist Liza Marklund i 1995 sendte sin bogdebut, ’Gömda’, ud.

Bogen – som hun kaldte en dokumentarroman – var baseret på den sandfærdige historie om en anonymiseret svensk kvinde, som måtte gå under jorden og flygte ud af landet, fordi hun var blevet slået og truet af sin eksmand.

’Gömda’, der udkom på dansk i 2001 med titlen ’Forelskede sig til et mareridt’, blev Marklunds store gennembrud og satte gang i den forfatterkarriere, der siden er blevet kronet med en række storsælgende krimier.

Tvivl
Men nu sår en svensk journalistkollega, Monica Antonsson, tvivl om, hvorvidt hovedpersonen i ’Gömda’, der i bogen blev præsenteret under dæknavnet Maria ’Mia’ Eriksson, overhovedet har været udsat for de overgreb, der beskrives i bogen.

I en ny bog, ’Mia – sanningen om Gömda’, der udkom i fredags, hænger Monica Antonsson Liza Marklund offentligt til tørre.

Ifølge Monica Antonsson har Mia Eriksson ikke været forfulgt, og det meste af historien er i det hele taget opspind.

Løgn eller inkompetence
Med andre ord: Liza Marklund og Mia Eriksson har brygget et bluffnummer sammen og fået både medier, læsere og resten af den svenske befolkning til at hoppe på det.

»Enten har Marklund løjet, eller også er hun en skidedårlig journalist«, siger Monica Antonsson til kulturmagasinet Filter.

Da ’Gömda’ i sin tid udkom, mødte Monica Antonsson Mia Eriksson og interviewede hende.

»Dengang købte jeg hele historien«, siger Monica Antonsson ifølge Dagens Nyheters hjemmeside.

Manden med de sorte øjne
’Gömda’ skabte debat, kvindemishandling blev diskuteret i den svenske rigsdag, og Liza Marklund selv skrev kronikker, deltog i debatter og var i tv på grund af sit engagement i udsatte kvinder.

I 2004 udsendte hun opfølgeren til ’Gömda’, ’Asyl’, der berettede den fortsatte historie om Mia, som nu var flygtet med sin familie til USA for at undslippe den voldelige eksmand, ’manden med de sorte øjne’, som han blev kaldt i bogen.

Men da Monica Antonsson i 2006 atter mødte Mia Eriksson, var der noget, der ikke stemte.

Mia blandede sagsakter, navne og årstal sammen i en pærevælling, og det gjorde Antonsson mistroisk, siger hun til kulturmagasinet Filter.

Den omvendte historie
Og da hun siden modtog et opkald fra en mand, der præsenterede sig som Mias eksmand og sagde, at nu måtte de løgnagtige skriverier høre op, satte hun sig for at efterforske Mias sande identitet.

Hun mødte bl.a. Mias søn, andre familiemedlemmer og venner, og de kunne berette en noget anden historie:

Mia Eriksson var ikke flygtet, fordi ’manden med de sorte øjne’ ville myrde hende.

Det var snarere lige omvendt: Hun og hendes nye mand var på flugt, fordi han havde forsøgt at myrde ’manden med de sorte øjne’ – som i øvrigt viste sig at hedde Osama og lige siden den første Marklund-bog var blevet lagt for had.

»Folk dér, hvor han bor, har jo troet på historien, og hans børn er blevet mobbet i skolen. Muslimhadet og de her påståede misgerninger gjorde, at det efter 13 år var deres tur til at fortælle deres historie«, siger Monica Antonsson til Filter.

Marklund afviser
Fredag valgte Liza Marklund så at tage bladet fra munden.

Hun nægter at afsløre Maria Erikssons sande identitet – »jeg kan ikke fortælle alt det, jeg ved, for jeg vil ikke bryde kildebeskyttelsen« – men understreger over for dagbladet Expressen, at hun aldrig har løjet eller overdrevet for at gøre historien bedre.

»Jeg har aldrig påstået, at hver detalje passede. Men historiens grundelementer er rigtige. Det er Maria Erikssons subjektive version af sandheden. Jeg har ikke kontrolleret alt, hvad hun sagde, men jeg har aldrig grebet hende i at lyve«.

»Et uhørt karaktermord«
Liza Marklund mener derimod, at Monica Antonssons bog på mange områder bekræfter Maria Erikssons oplevelser.

»Hun siger f.eks., at det jo bare var et par blå mærker. »Det er vel ikke så farligt«. Men det er jo præcis sådan, at Maria Eriksson oplevede, at hun blev modtaget hos politiet«, siger Liza Marklund, der kalder Antonssons bog »et uhørt karaktermord« på ’Mia’.

»Monica Antonssons bog er bare et partsindlæg, præcis som ’Gömda’. Forskellen er bare, at hun påstår, at hendes er den objektive sandhed«.

Stævning
I forbindelse med debatten har Maria Eriksson ikke valgt at løfte sløret for, hvem hun er.

Til gengæld har hun stævnet Monica Antonsson for at have brudt sit løfte om kildebeskyttelse.

»Bogen indeholder fakta, interview m.m., som efter min mening gør, at min identitet nemt bliver afsløret«, lyder det ifølge Svenska Dagbladets hjemmeside i Maria Erikssons anmeldelse.

PolitikenPlus
  • Ilt Fuck genbrug, fuck el-biler, fuck energibesparende fucking el-pærer! Medmindre uddannede, omsorgsfulde mennesker som os holder op med at lave børn, så er verden totalt fucking fucked.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 130 kr. Køb
  • Brahms & Sjostakovitj Den franske violinvirtuos Renaud Capucon er solist i Brahms' romantiske Violinkoncert. Sjostakovitjs 1. Symfoni er et af historiens mest overlegne debutværker, skrevet af et nyskabende og flabet geni.

    Pluspris fra 128 kr. Alm. pris fra 180 kr. Køb
  • Favntag En storbykomedie om håb, tab og frihed.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Asteroiden Oplev den internationale teaterfestival Asteroiden i den hyggelige natur på spidsen af Refshaleøen.

    Pluspris 225 kr. Alm. pris 300 kr. Køb
  • Anne-Cathrine Riebnitzsky Erotiske noveller, global kamp for demokrati og tolkning på russisk. Den forfatteruddannede Anne-Cathrine Riebnitzsky har været genremæssigt vidt omkring inden hun i 2013 fik De Gyldne Laurbær.

    Pluspris 156 kr. Alm. pris 195 kr. Køb