Kay Bojesen har lagt navn til både aben og plaiden. Aben skabte han selv, men plaiden med grafiske illustrationer af aben er tegnet af designer Bo Bendixen. Det samme er tilfældet med Piet Hein: Han tegnede Superellipsen, som hans bord er udformet efter, men lampen er først kommet til efter hans død.
Foto: Pr-fotos

Kay Bojesen har lagt navn til både aben og plaiden. Aben skabte han selv, men plaiden med grafiske illustrationer af aben er tegnet af designer Bo Bendixen. Det samme er tilfældet med Piet Hein: Han tegnede Superellipsen, som hans bord er udformet efter, men lampen er først kommet til efter hans død.

Design

Arven efter designerne: Hvor går grænsen for, hvad man kan sende ud i en død designers navn?

Hvordan forvalter man designarven og de ikoniske designprodukter, der står tilbage, når de gamle designere dør? Og er det i orden at udvikle nye produkter i designerens navn og designmæssige formsprog? Grænsen er hårfin, siger designeksperter. For mange nye ting kan udhule det gode design.

Design
FOR ABONNENTER

Kay Bojesen, Piet Hein og brødrene Lassen hørte til i rækken af danske berømte designere. Deres klassiske produkter – lige fra Kay Bojesens abe til Piet Heins ellipsebord og Mogens Lassens Kubus-stage – lever i dag i bedste velgående takket være arvinger, der passer de gamle mestres designarv.

I løbet af de seneste år har vi set en lind strøm af produkter, der kommer på markedet, mange år efter at designerne er døde. Enten som relanceringer eller som genopdagelser af ting, der er blevet fundet i designernes arkiver. På den måde lever de gamle designeres navne videre, og arvingerne er sikret en god indtægt.

Men hvor går grænsen for, hvad man kan tillade sig at sende på markedet i den gamle designers navn? Pumper man sin designarv, når man sender nye produkter på markedet, som i sagens natur ikke kan godkendes af den oprindelige designer? Og hvis man gør – devaluerer man så sit eget brand?

Det er i høj grad et spørgsmål om kommunikation, mener Thomas Dickson, som er designer og forfatter.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce