Annonce
Annonce
Film & tv

TV-analytiker: Netflix er for tv, hvad Google er for internetsøgning

Nytårsinterview. Claus Bülow Christensen ser ikke mange muligheder for, at flowfjernsyn overlever.

Serie

Nytårsinterviews

Politikens anmeldere taler med en række kulturpersoner om arkitektur, tv, teater samt opera og klassisk musik.

Hvad er den aktuelle status på områderne, og hvad kan vi forvente af 2016?

Tidligere bragte interview:

Jan Christiansen Tidligere stadsarkitekt: Den blandede by er fandeme vigtig

Henrik Engelbrecht Kunstnerisk konsulent: Kulturen skal ikke være toiletpapir

Teaterchef Vibeke Windeløv: »Selv det at stå på den røde løber med Nicole Kidman bliver jo en form for rutine«

Han er simpelthen ’Mr. Fremtidens Fjernsyn’, Claus Bülow Christensen.

Siden slutningen af 1980’erne har han haft fingeren på den puls, der markerer informationsteknologiens blodstrøm i den moderne virkeligheds stedse mere digitaliserede krop.

Og nu står han blandt andet som opfinder og arrangør af den årlige konference Copenhagen Future TV, der giver folk i den danske fjernsynsbranche mulighed for at være lidt bedre rustet til de evige forandringer.

I sit sommerhus på Fyn er han koblet op på alle tænkelige streamingtjenester via et arsenal af bokse og kabler, og i det daglige kører han selvfølgelig fra det ene møde til det andet i en blæret elektrisk Tesla.

Det er på grund af den, Claus Bülow er lidt sen til vores frokostaftale. For det kan meget vel være, at elbiler er fremtiden, men det er stadig ikke til at finde parkeringspladser i det indre København.

Så han har per Facebook Messenger undskyldt på forhånd, da han anduver bordet i den hyggelige Café Maven på Nikolaj Plads, hvor det eneste synlige digitale indslag er gæsternes smartphones og så de iPads, personalet bruger til at holde styr på bestillinger, bookninger og regninger.

LÆS OGSÅStreaming overhaler live-tv som amerikanernes foretrukne

Og da han bliver spurgt, hvad den nærmeste fremtid vil bringe, kaster han et diskret blik på sit Apple Watch-armbåndsur, inden han uden tøven svarer:

»Den ændring, der for alvor er ved at finde sted i tv-verdenen, er, hvad jeg kalder en appificering. I fremtiden vil tv først og fremmest blive distribueret via internet, og i stedet for traditionelle tv-stationer, som man indstiller sit fjernsyn til at modtage, vil de enkelte udbyderes indhold blive bragt til forbrugeren via en app. Man kan allerede se det helt konkret i form af Apples boks (Apple TV, red.), der netop er kommet i en fjerde generation. I den er en række stationer en del af boksens software, eksempelvis DR’s glimrende app ’dr.tv’, som både giver mulighed for at streame live og hente programmer on demand«.

Problemer for kabeludbyderne

Hvilke konsekvenser vil det have for tv-markedet som sådan?

»Først og fremmest vil det jo betyde, at de store kabeludbydere vil få alvorlige problemer med deres forretning. For når man tilgår sit indhold via apps og nettet, har man ikke brug for sit kostelige kabelabonnement. Man kan springe mellemmanden over, så at sige. Og det er allerede en tydelig tendens. Folk siger deres kabelabonnement op, eller også skærer de ned til en mindre pakke. Man taler om cable cutters, som er dem, der helt dropper den faste forbindelse, og så er der cableshavers – det er dem, der nøjes med lidt mindre«.

Man kan snildt forestille sig, at en kommende generation af tv-apps vil have indbyggede muligheder for at kommentere og foretage sig andre ting i relation til indholdet eller være integreret med nogle af de nuværende sociale medier

Claus Bülow

Og hvad så med de helt unge, de såkaldt digitalt indfødte, der heller ikke gider trykte aviser og flow-tv?

»Nu er flow-tv jo et lidt mærkværdigt begreb, som lyder udenlandsk, men ikke anvendes internationalt. Her taler man om scheduled programming over for streaming. Og de unge generationer, der er vokset op med informationsteknologien, vil formentlig aldrig bruge kabeludbydere. Man taler om dem som cable nevers i forlængelse af de to øvrige kategorier. De er vant til at kunne vælge frit efter smag og indfald, og dem får vi ikke til at affinde sig med en virkelighed, hvor man eksempelvis skal se et bestemt program, bare fordi det er en bestemt ugedag og et bestemt tidspunkt«.

LÆS OGSÅNy dansk streamingtjeneste debuterer med den opgearede ungdomsserie 'Hedensted High'

Men de unge vil jo gerne sidde og se sådan noget som ’Den store bagedyst’, ’Gift ved første blik’ og sportsbegivenheder, hvor en del af oplevelsen er at second screene på sin telefon eller tablet, mens man ser det primære indhold. Tror du ikke, det peger i retning af en fremtid for gammeldaws fjernsyn?

»Nej. For det handler om noget andet, nemlig at visse former for indhold i sig selv er en begivenhed, en event. Og den eventificering, som de programmer, du nævner, repræsenterer, kan apps sagtens facilitere. Man kan snildt forestille sig, at en kommende generation af tv-apps vil have indbyggede muligheder for at kommentere og foretage sig andre ting i relation til indholdet eller være integreret med nogle af de nuværende sociale medier. Det er jo alene et spørgsmål om teknologi«.

Og nu kommer Amazon

Men hvad så med Netflix, vil de overtage verden, sådan som de sagde på Future TV-konferencen i efteråret?

»De er i alle fald godt i gang med at etablere sig i store dele af verden, og deres udtalte ambition er jo at blive en globalt dominerende tv-station – med den forskel, at den ikke sender fysisk, men via en app. De er for tv, hvad Google er for internetsøgning. Det vil på længere sigt få nogle ganske omfattende konsekvenser, både i forhold til de traditionelle tv-stationer og indholdsproducenter og for den måde, tv-markedet fungerer på. Netflix ligger inde med en enorm viden om vores tv-forbrug, præferencer og vaner, som de kan udnytte til at forfine deres selvudvikling med«.

LÆS OGSÅPå nettet er TV3+ seernes favorit

Er det så det? Vi kommer til at leve i en verden, hvor Netflix bestemmer det hele?

»Ikke nødvendigvis. Men de lokale danske aktører inden for streaming står over for en kæmpe udfordring. For der er jo også andre store amerikanske spillere på markedet, og nogle af dem er slet ikke trådt i karakter i fuldt omfang endnu. Her tænker jeg eksempelvis på Amazon, der startede med at sælge bøger, siden udvidede med cd’er og dvd’er, og som nu har deres egen streamingtjeneste (forbeholdt kunder i USA og Storbritannien, red.) og producerer eget indhold. Det er blandt andet dem, der står bag den roste ’Transparent’ (som fik 6 hjerter her i avisen, red.), og de har mange andre ting i posen. De laver en boks, Fire TV, der er en seriøs konkurrent til Apples boks, og det er formentlig et spørgsmål om tid, inden de ruller deres tjeneste ud til andre markeder end de engelsksprogede. Der er vedholdende forlydender om, at de i 2016 vil etablere en skandinavisk gren af Amazon, ligesom de har en i Tyskland og Frankrig, og så vil det være nærliggende at søsætte deres Amazon Prime, som tjenesten hedder, i den forbindelse«, siger Claus Bülow Christensen, inden vi går hver til sit. Han til den elektriske bil, avisens udsendte til sin havelåge af en Batavus; men begge på vej til en virkelighed, hvor flow-tv er på vej ud i det hele analoge mørke.

Redaktionen anbefaler

Fremtidens forbruger kan styre sin verden med en app

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce