Annonce
Annonce
Annonce
Mad 23. jan. 2011 KL. 10.00

Økologi giver kun tre ugers længere liv

Forskere: Det er bedre at bruge penge på mere konventionel frugt og grønt.

Tre uger. Så lidt mener forskere, at økologisk frugt og grønt forlænger dit liv.

Og forskellen er så lille, at det bedre kan betale sig at bruge pengene på at købe mere af det konventionelle frugt og grønt, mener forskere ifølge fødevaremagasinet Food Culture.

Baggrunden for den markante udmelding er den ny undersøgelse ’Den ernæringsmæssige kvalitet’ af seniorforsker Kirsten Brandt fra Newcastle University.

LÆS ARTIKELVi drikker mere økologisk mælk

Hun mener, at forskellen er så lille, at den ikke ville kunne måles i de normale undersøgelser af, hvad der påvirker menneskers levealder.

Normalt siger man, at der skal være et til to års forskel, for at man kan stole på målingerne, forklarer hun.

Kirsten Brandt nævner til sammenligning, at en ryger forkorter sin levealder med syv år.

Men den samme sundhedsgavnlige effekt af at vælge økologiske grøntsager kan man få ved at tabe sig 300 gram, eller hvis man motionerer seks minutter mere om ugen.

nyheder@pol.dk