Annonce
Mad 28. jul. 2009 KL. 10.09

Et glas mælk om dagen forlænger livet

Et stort glas mælk om dagen reducerer risikoen for et slagtilfælde med 60 procent, viser en stor undersøgelse.

Det kan betale sig at give sine børn rigeligt med mælk, ost og yoghurt.

I hvert fald hvis man skal tro resultaterne i en ny britisk undersøgelse, beretter tv-stationen BBC.

Undersøgelsens resultater er offentliggjort i tidsskriftet Heart, og de viser, at børn, der indtager meget calcium, er godt beskyttet mod blandt andet slagtilfælde.

Fulgte 4.000 mennesker i 65 år
Undersøgelsen omfatter mere end 4000 briter, der i 1930'erne indgik i en undersøgelse og nu er blevet opsporet 65 år senere.

Ifølge forskerne var dødsraten hos de, der havde fået mange mælkeprodukter som børn, 25 procent lavere end hos resten af gruppen. Et stort glas mælk om dagen reducerede risikoen for et slagtilfælde med 60 procent.

Forskerne siger, at de har taget højde for, at børnene som fik tilstrækkeligt mælkeprodukter kom fra mere velhavende familier, hvor den generelle kost var sundere end gennemsnittet.

Frugt og grønt er også livsvigtigt
Foreningen for Slagtifældeofre i Storbritannien mener, at der er tale om interessante resultater, men siger, at der er brug for mere forskning for mere præcist at kunne vurdere mælkeprodukters gavnlige virkninger.

Indtil videre anbefaler foreningen forældre at give deres børn rigeligt med frugt og grøntsager og meget lidt salt og mættet fedt.

ritzau

Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev

Annonce
Annoncer
Annoncer