Annonce
Annonce
Annonce
Mad 16. feb. 2010 KL. 13.30

Vitaminforsøg: 800 danskere er prøveklud for dig

Fødevaremyndighederne tilsætter D-vitamin til brød og mælk i stort forsøg.

Læs mere

800 danskere skal være prøveklud for alle os andre i et forsøg, hvor de skal spise brød og mælk tilsat D-vitamin.

Det er også det, der kaldes 'berigede fødevarer'.

Fødevareinstituttet DTU starter det omfattende projekt til efteråret, men er allerede i gang med forberedelserne. Gennem vinterhalvåret skal halvdelen af de 800 forsøgspersoner drikke mælk og spise brød, der er tilsat D-vitamin.

LÆS ARTIKELVi skal spise meget mere D-vitamin

De resterende 400 forsøgspersoner skal indtage brød og mælk uden tilsat vitaminer.

Vi får ikke nok D-vitamin
De 800 personer skal være 'forsøgskaniner' for alle danskerne. Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen har nemlig planer om at tilsætte D-vitamin i vores mad, fordi alt for mange af os får for lidt. Det var også en af konklusionerne i en rapport om danskernes kostvaner, der for nylig blev offentliggjort.

LÆS ARTIKELMinisterens grøntsagsjubel er tom snak

Ud fra de to forsøgsgrupper kan forskerne se, hvilken effekt det tilsatte vitamin har. Og hvor store mængder forsøgepersonerne samlet set vil have af D-vitamin i kroppen, hvis de eksempelvis også tager vitaminpiller og får vitaminet fra andre kilder som fisk og æg.

Nedsætter risiko for knogleskørhed
»Vi følger D-vitaminstatus i blodet, hvor det vil være vores forventning, at den ene gruppe vil have mere D-vitamin i blodet ved forsøgets slutning«, forklarer en af forskerne bag projektet, seniorforsker Lone Banker Rasmussen.

D-vitamin er vigtigt for os, fordi det nedsætter risikoen for at få knogleskørhed. Samtidig er der forskning, der tyder på, at det kan være med til at modvirke kræft og hjertekarsygdom.

LÆS ARTIKELGuide: Sådan får du nok D-vitamin

Og for at for en fornemmelse af, hvor meget eller hvor lidt D-vitamin, der skal tilsættes, er projektet altså sat i værk.

Skal være den rette dosis
»Nogle dage drikker man mere mælk end andre. Og folk spiser og drikker også forskellige mængder mælk og brød. Derfor er det ikke lige meget, hvor meget D-vitamin, der skal tilsættes. Det skulle jo gerne have en effekt«.

»Vi stræber efter, at alle kommer op på det anbefalede indtag, som er syv et halvt mikrogram dagligt. Men vi putter ikke mængder i, der betyder, at der vil være en risiko for at få for meget«.

Først fare ved 50 mikrogram dagligt
Lone Banker Rasmussen forklarer, at hvis man drikker meget mælk og spiser meget brød dagligt, vil forsøgspersonerne i projektet – og sandsynligvis resten af danskerne på sigt - højest komme op på 20 mikrogram D-vitamin dagligt.

Det er også inklusiv den mængde D-vitamin de typisk vil få fra andre fødevarer.

»Så er der stadig plads til, at man kan tage en vitaminpille. Så længe man er under 50 mikrogram om dagen, skal man ikke være nervøs«, siger hun

Solelskere skal ikke bekymre sig
Tager man meget sol samtidig med, at man spiser vitaminpiller og er glad for mælk og brød, er der heller ingen grund til bekymring, hvis myndighederne overfører projektet til resten af befolkningen.

»Der er en mekanisme, der regulerer, at vi ikke får for meget D-vitamin fra solen«, siger Lone Banker Rasmussen.

LÆS ARTIKEL Professor: Det er sundt at gå i solarie

For meget kan give kræft
Faktisk kan det være farligt at få for meget D-vitamin, fordi det ifølge Kræftens Bekæmpelse kan øge risikoen for kræft.

Ifølge Fødevarestyrelsen kan man dog ikke få for meget D-vitamin fra sol og kost. Det fortæller kontorchef i Fødevarestyrelsen Else Molander:

»Men det kan ikke tilrådes at tage kosttilskud med meget højt indhold af D-vitamin. Det øverste sikkerhedsniveau er 25 mikrogram for børn og 50 for voksne«, siger hun.

Else Molander tilføjer:

»Vores anbefaling er, at hvis man ikke spiser den anbefalede mængde fisk, bør man tage en multivitaminpille dagligt fra december til og med marts«.

300 gram fisk om ugen
Den anbefalede mængde fisk lyder enten varm fisk til aftenmåltidet to gange om ugen. Eller hver dag til frokost for eksempel i form af en sildemad eller makrel.

Det svarer nogenlunde til 200-300 gram fisk om ugen.