Med aggressive annoncer i aviser og på internettet tilbyder Erstatningsadvokaterne at repræsentere skadelidte på salærvilkår, som betyder, at der reelt kun skal betales, hvis sagen bliver vundet. »Vi synes, at alle, uanset økonomisk formåen, skal have mulighed for at få højt specialiseret advokatbistand. Vi indgår derfor salæraftaler, der indebærer, at vi tilbyder 'Ingen erstatning, ingen regning', selv om vi så af og til må arbejde gratis. Det er et offer, vi gerne bringer for at skabe reel lighed for loven«, siger Britha Bunk, en af tre partnere i Erstatningsadvokaterne. Britha Bunk afviser, at der indgås aftaler, hvor firmaet snupper en procentdel af en eventuel erstatningssum. »Det hverken kan eller må vi gøre«, siger hun. Erstatningsadvokaternes salær ligger på op til 1.600 kroner i timen, hvilket ikke er i den dyre ende i advokatbranchen. Advokatformand: Pågående koncept Formanden for landets 4.000 advokater, Sys Rovsing Koch, betegner Erstatningsadvokaternes markedsføring som »meget aggressiv«. Hun mener dog ikke, at salæraftalerne er i strid med Advokatsamfundets etiske regler. »Der er tale om et meget pågående koncept, som jeg ikke kan mindes at have set mage til før. Umiddelbart er der ikke nogen problemer med firmaet, men personlig opfatter jeg det som lidt grænseoverskridende. Jeg er måske også lidt bange for glidebaneeffekten: Bliver det næste skridt amerikanske tilstande, hvor man skaber sager, der egentlig ikke er sager, og som kun pådrager folk ekstraomkostninger«, siger Sys Rovsing Koch, der forventer, at Advokatsamfundet skal diskutere Erstatningadvokaternes facon. Det et år gamle firma, der netop har udvidet med et kontor i København, vandt for nylig sin hidtil største sejr - i en sag om en piskesmældsskade. Sagen kostede Topdanmark 5,5 mio.kr.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Nato-chefens opførsel møder kritik i Europa
-
Underviser: Vi bliver nødt til at genindføre den gode gamle opdeling af gymnasiet
-
Har det nogensinde før sprøjtet så meget med begær på Tinderbox?
-
Trump sender trussel til Europa: »Lad denne erklæring være en klar meddelelse«
-
Professor skyder et råd om afkøling ned: Sådan klarer du dig bedst gennem de varme dage
-
»Danmarks samarbejde med Taleban er et forræderi«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Debatindlæg af Nidhusala Sivapatham




























