Oumuamua har vandret formålsløst rundt i verdensrummet i flere hundrede millioner år. Den kan tage sig nogenlunde sådan ud på nært hold, viser illustrationen fra ESO.
Foto: ESO/M. Kornmesser

Det uventede besøg: Cigaren kom fra det ydre rum

En asteroide, der pludselig dukkede op på stjernehimmelen, var en helt særlig gæst: Den har været hjemløs i flere hundrede millioner år. Og så ser den helt speciel ud.

Den svage lysprik, astronomer opdagede 19. oktober, viste sig at være den første asteroide fra det interstellare rum.

Nu har forskerne fået kigget fotoalbummet fra den sjældne gæst igennem. Teleskoper fra flere lande blev i al hast rettet mod det nye objekt, der viste sig på firmamentet den dag for en måneds tid siden. Det har givet ny viden om, hvad det var for en krabat, der kom flyvende.

Det viser sig at være en af universets vandringsmænd, der tog et togt ind gennem vort solsystem, inden rejsen fortsatte.

Aflang, gammel og ganske kvik

Asteroidens bane gennem vort solsystem.
Foto: ESO/K. Meech m.fl.

Asteroidens bane gennem vort solsystem.

Ifølge Det Europæiske Sydobservatorium (ESO) så 1I/2017 U1 - der har fået navnet Oumuamua - ud til at komme et eller andet sted i nærheden af stjernen Vega. Den fløj af sted med cirka 95.000 km/t og undgik derfor at blive fanget af Solens tyngdekraft. Hvilket betyder, at den var i Vegas område for omkring 300.000 år siden.

På det tidspunkt lå Vega ikke på sin nuværende postition.

Det tyder på, at Oumuamua kan have drevet rundt i Mælkevejen i flere hundrede millioner år uden at have hørt til noget stjernesystem, vurderer ESO's eksperter.

De mener, at gæsten fra det dybe rum består af klipper eller et materiale, der har et højt indhold af metal og har en mørk rødlig overflade, et resultat af millioner af års bestråling. Den er op mod 800 meter lang og en gennemsnitsradius på 104 meter. Den har en omdrejningstid på 7,3 timer, viser målingerne.

Da den var tættest på vor egen klode, var afstanden 24 millioner kilometer.

Måske er besøg udefra mere almindelige, end vi tror

Det var noget af et lykketræf, at asteoriden blev opdaget. Hidtil har videnskaben antaget, at der kan komme en asteroide med oprindelse uden for vort solsystem forbi om året. Men måske er det for lavt sat, konkluderer de efter at have set den første gæst fra det fjerne univers.

»Forestående opgraderinger af asteroide-overvågningsinstrumenter og forbedrede databehandlingsteknikker vil sandsynligvis afsløre flere interstellare objekter i de kommende år«, skriver Karen Meech fra Hawaiis Universitets astronomiske fakultet om Oumuamua i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Asteroiden er selv uvidende om den opstandelse, den har forårsaget i det astronomiske samfund. Den har sat kursen mod næste rejsemål i stjernebilledet Pegasus, fulgt af Nasa's Hubble- og Spitzer-rumteleskoper. det ventes, at den flyver forbi Saturn i januar 2019.

Navnet på asteroiden er i øvrigt valgt med stor omhu: Det betyder noget i retning af spejder eller budbringer.

Kilde: Nasa/JPL-Caltech