Danske krigsveteraner kritiserer EU og regeringens indledende samarbejde med Taleban. Det samme gør menneskerettighedsgrupper og politikere. Det er en anerkendelse af regimet, lyder det.
Veteran: »Det er kun fem år siden, vi var i krig mod det regime ... nu ser vi vores regering vende om«
Amnesty International protesterede i tirsdags foran EU's hovedbygning i Bruxelles mod møder og aftaler med det fundamentalistiske Taliban-regime i Afghanistan, som var inviteret til møde med embedsmænd fra blandt andet Danmark.
Foto: Nicolas Tucat/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen
Henter...
Det var starten på et formelt teknisk samarbejde mellem det afghanske Taleban-regime og en række EU-lande, herunder Danmark, som blev sat i gang i tirsdags.
En dansk embedsmand var til stede, da Abdul Qahar Balkhi, talsperson for det fundamentalistiske Taleban-regimes udenrigsministerium for nylig for første gang satte fødderne i Bruxelles på et visum udstedt af de belgiske myndigheder og med en invitation fra EU.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.