Fuld digital adgang for 149 kr./md. i op til 6 måneder.

Danske krigsveteraner kritiserer EU og regeringens indledende samarbejde med Taleban. Det samme gør menneskerettighedsgrupper og politikere. Det er en anerkendelse af regimet, lyder det.

Veteran: »Det er kun fem år siden, vi var i krig mod det regime ... nu ser vi vores regering vende om«

Amnesty International protesterede i tirsdags foran EU's hovedbygning i Bruxelles mod møder og aftaler med det fundamentalistiske Taliban-regime i Afghanistan, som var inviteret til møde med embedsmænd fra blandt andet Danmark.
 Foto: Nicolas Tucat/Ritzau Scanpix
Amnesty International protesterede i tirsdags foran EU's hovedbygning i Bruxelles mod møder og aftaler med det fundamentalistiske Taliban-regime i Afghanistan, som var inviteret til møde med embedsmænd fra blandt andet Danmark. Foto: Nicolas Tucat/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Det var starten på et formelt teknisk samarbejde mellem det afghanske Taleban-regime og en række EU-lande, herunder Danmark, som blev sat i gang i tirsdags.

En dansk embedsmand var til stede, da Abdul Qahar Balkhi, talsperson for det fundamentalistiske Taleban-regimes udenrigsministerium for nylig for første gang satte fødderne i Bruxelles på et visum udstedt af de belgiske myndigheder og med en invitation fra EU.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her