Sidste år blev 49.480 personer diagnosticeret med kræft i Danmark. Det er det højeste antal nogensinde på ét år.
Det skriver Sundhedsdatastyrelsen i en pressemeddelelse.
Årsagen er, at befolkningen vokser, og at danskerne generelt bliver ældre, lyder det fra en afdelingschef i styrelsen.
»Det stigende antal nye kræfttilfælde skyldes, at vi bor flere mennesker i Danmark, og at vi lever længere, så vi simpelthen har flere år, hvor vi kan få kræft«, siger afdelingschef Mette Keis Jepsen i meddelelsen.
Hun tilføjer, at risikoen for at få en kræftdiagnose faktisk er faldet med to procent i Danmark siden 2016. Det står klart, når man sammenligner antallet af kræfttilfælde med befolkningens størrelse.
»Det er man nødt til at tage højde for, når man skal sammenligne sygdomme over tid«, siger Mette Keis Jepsen.
Mens der overordnet blev registreret flere kræfttilfælde i 2025, er der sket et fald inden for flere kræftformer.
Antallet af tilfælde af tyk- og endetarmskræft hos mænd er faldet 24 procent fra 2016 til 2025. Hos kvinder er antallet af diagnoser med tyk- og endetarmskræft faldet med syv procent.
Det største fald hos kvinder ses i forekomsten af livmoderhalskræft, som er faldet 17 procent fra 2016 til 2025.
Faldet er et resultat af både tilbud om vaccination mod HPV-virus til piger og systematiske screeninger af kvinder, vurderer forebyggelsesdirektør i Kræftens Bekæmpelse Mette Lolk Hanak.
»Det er glædeligt og et eksempel på, at målrettet forebyggelse og tilbud som HPV-vaccination og screening gør en reel forskel«, siger Mette Lolk Hanak om udviklingen i en pressemeddelelse.
Mens alle kvinder fra 23 til 64 år tilbydes screening for livmoderhalskræft, bliver både mænd og kvinder over 50 år tilbudt screening for tyk- og endetarmskræft.
Til gengæld var der både væsentligt flere mænd og kvinder, der fik diagnosticeret hudkræft sidste år sammenlignet med 2016.
Hudkræft - undtaget modermærkekræft - udgjorde i 2025 henholdsvis 13 og 11 procent af alle nye kræfttilfælde hos mænd og kvinder.
Mens flere får en kræftdiagnose, er mulighederne for at overleve en kræftsygdom samtidig blevet bedre.
»Der er stor forskel på udsigterne, alt efter hvilken kræftform man er ramt af. Men helt generelt er chancen for at overleve blevet væsentligt forbedret«, siger Mette Keis Jepsen.
I 2025 var der 11.675 flere personer end i 2024, der levede med en kræftdiagnose. Det er en stigning på 2,9 procent.
ritzau




























