Så længe vi fornægter naturen, er vi dødsdømt

Fortabt. Isbjørnen manifesterer endnu engang styrke og overlegenhed i forhold til mennesket, men når isen er smeltet, og der er langt til land, er dens udtryk radikalt anderledes. For Arne Johan Vetlesen er det et tydeligt billede på, at vi mennesker er blevet alt for mægtige.
Fortabt. Isbjørnen manifesterer endnu engang styrke og overlegenhed i forhold til mennesket, men når isen er smeltet, og der er langt til land, er dens udtryk radikalt anderledes. For Arne Johan Vetlesen er det et tydeligt billede på, at vi mennesker er blevet alt for mægtige.
Lyt til artiklen

»Når jeg taler om isbjørnene på Svalbard, plejer jeg at se mig om i lokalet for at sikre mig, at der ikke er børn til stede. Man skal bare se på fotografen Arne Nævras foto af en 200-kilos isbjørn på en lille flage med åbent hav omkring og to dage til land for at vide, at den er dødsdømt. Det er bare et spørgsmål om tid. Situationen for isbjørnene er meget dækkende for os mennesker og situationen i det hele taget«.

Sådan lyder det fra den norske filosof og professor på Oslo Universitet Arne Johan Vetlesen, når han tvinges til at give sit bud på verden anno 2015 i kort form.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her