Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Silvana Mouazan

Skal jeg bare neje og tie stille, fordi jeg kommer fra Libanon

Tidligere gik det mig på, når læserne bad mig om at rejse hjem til Libanon.

Silvana Mouazan

'Silvana, du skal da ikke skal beklage dig, når Danmark har givet dig tag over hovedet'.

Gang på gang har jeg som blogger og debattør hørt udtrykket: 'Du trækker offerkortet Silvana'.

Ofte har jeg reflekteret over, hvad læserne mente med det. Jeg kræver hverken særbehandling eller for den sags skyld rækker efter offerkortet, for det er lige præcis ikke det, jeg gør, når jeg giver min mening i de sociale medier og sætter nogle påtrængende problemer på den politiske dagsorden.

Jeg mister ikke min værdighed, fordi jeg får påduttet mærkatet 'offer'. Det er blot et udtryk for moralsk dom som er påduttet mig af andre, som ikke er enige i mine artikler.

For mig er det vigtigt, at jeg får lov at dele mine oplevelser, synspunkter og kan udtrykke mig som menneske.

De læsere som pådutter mig det mærkat - er lige præcis dem, som ikke sætter sig ind i mine argumenter og men samtidigt er det også dem der anerkender den grundpræmis, at der i et demokrati med frihedsrettigheder skal være plads til at udfolde sig frit.

Det er de samme læsere, der som det første får øje på mit navn og tænker - Nå ja, det har vi endnu en indvandrere og oven i købet en muslim der beklager sig. Hvad bilder hun sig ind, hun kan bare rejse hjem igen.

Tidligere gik det mig på, at læserne bad mig om at rejse hjem til Libanon.

Jeg har aldrig anfægtet, at Danmark har givet min familie og jeg muligheder, men det betyder ikke, at jeg bør undlade at ytre mig, blot fordi Danmark for 30 år siden har givet mine forældre og jeg asyl

I dag er det en ligegyldigt argument for mig, netop fordi man fik mig til at indse, at Danmark i realiteten er mit eneste hjem. Det er her, jeg har købt hus, har mit arbejde, min familie og mine venner.

Som tidligere blogger for Jyllands-Posten skal man være utrolig stærk for at kunne fungere efter man har publiceret et indlæg. Og den står på ren cirkus i flere dage, hvor man kan få op til 400 hadefulde kommentarer, alt fra islam til min person. Jeg kan huske, hvordan læserne ved Jyllands-Posten havde en konkurrence, hvem der kunne få mig til stoppe som blogger, ved at lege med min psyke.

Men kan man overhoved få lukket munden på mig, blot ved at henvise, at jeg skal rejse til mit hjemland igen. Nej, jeg sætter mig foran min computer, og skriver endnu et indlæg, hvor jeg beklager mig endnu mere.

Spøg til side, spørgsmålet er, hvilke af mine argumenter passer ikke ind i et demokrati ? Og kan alle synspunkter i et demokrati være lige så gode. Nej, generelt er nogle argumenter mere værd end andre.

Jeg har aldrig anfægtet, at Danmark har givet min familie og jeg muligheder, men det betyder ikke, at jeg bør undlade at ytre mig, blot fordi Danmark for 30 år siden har givet mine forældre og jeg asyl.

Det afgørende her er om det er rimeligt, at krikken kun skal forholde sig til min religion hver gang jeg publicere et indlæg.

Og ved læserne bedre om det gode samfund end andre, og skal deres kritik eller synspunkter opfattes som legitime og ligeværdige i et demokratisk kultur.

Når man opfatter den moralske kritik af mig som elitær og bedrevidende, blot fordi jeg som muslimsk kvinde ytrer mig, så er der sgu noget galt med samfundet. Især når etniske danskere spørger ind til, hvorfor jeg ikke bærer tørklæde og beder 5 gange om dagen.

Man dømmer min personlige integritet ud fra fanatiske muslimer, og etniske danskere pådutter mig en tro, som er langt fra, hvad jeg som muslim og menneske tror på, idet jeg ikke har haft en udpræget religiøst opvækst.

Konklusionen er, at jeg kan få lov at være i Danmark, arbejde og betale skat, men har ikke ret til at have en anden holdning- Og jeg burde ikke beklage mig, når jeg er en af de heldige, der har fået lov at overleve flugten fra borgerkrigen.

For Danmark har lært mig at vi alle er selvbestemmende, ukrænkelige, frie og myndige borgere.

Jeg bukker og nejer

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce