Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Silvana Mouazan

Kære Løkke, få styr på debatten om muslimer

Hvordan kan en regering tillade sig på forhånd at være skeptisk over for en del af den danske befolkning?

Silvana Mouazan

At være muslim er efterhånden det samme som at tilhøre en bestemt race: Man er del af én stor homogen gruppe, hvor alle er farlige og aggressive.

Det indtryk kan man i hvert fald få, hvis man lytter til dele af højrefløjen og visse medier. Her fremstilles muslimer i samlet flok nærmest som en tikkende bombe, hvis korte lunte ved selv den mindste provokation kan antændes til at begå de største forbrydelser.

Lige præcis retorikken er stærkt styrende og har negative konsekvenser for ’de fremmede’. Ved at stille muslimsk og dansk kultur op som hinandens modsætninger, er den politiske retorik lykkedes med at opdele muslimske indvandrere og etniske danskere i et ’os’ og et ’dem’.

Politikerne burde samle samfundet, men i stedet bruger de kræfterne på at skabe en unødvendig marginalisering af flygtninge og indvandrere

Inger Støjberg mener eksempelvis, at indvandrere må rette ind efter danske værdier og normer, og vil de bo i Danmark, må de ikke ændre på landets grundlæggende frihedsrettigheder. Det er den samme kære minister, som også mener, at muslimer skal opfattes som en trussel mod det danske samfund.

For ikke længe siden præsenterede Inger Støjberg i DR’s Debatten en statistik, der eftersigende viste, at 80 procent af danske muslimer ikke synes, at der skal være fuld religionsfrihed, eller ønsker at beklikke ytringsfriheden. Det er da en trussel mod det fundament af vores frihedsrettigheder, afsluttede hun med at sige. Problemet var bare, at det var det omvendte forhold i statistikken, der var det korrekte.

LÆS DEBATTØR

Et andet eksempel på retorikken kommer fra Dansk Folkeparti, der helt grundlæggende mener, at det afgørende i debatten er den påvirkning, som Danmark bliver udsat for, når personer fra andre kulturer kommer til landet. Dansk Folkepartis frygt er, at Danmark skal bøje nakken over for de fremmede kulturer. Skulle jeg nævne samtlige af partiets kontroversielle bemærkninger, der demonstrerer retorikken, ville det tage mig hele dagen.

Men det er ikke kun på højrefløjen, at retorikken gør sig gældende. Begge fløje fremstiller ’de fremmede’ som et problem i politiske kampe. De sender et signal om, at danske værdier er under angreb, og kobler det sammen med indvandrere.

Accepten af en 'type' samfundsborger frem for en anden er i bund og grund en elitær tendens, som også opleves i andre sammenhæng

Der er ingen, som anfægter, at Danmark hviler på stærke værdier, og at vi skal blive ved at passe på dem. Ikke desto mindre har danske muslimer oplevet at blive rubriceret som den absolutte modpol til danske værdier af politikerne. De er en trussel - enten for dansk økonomi, arbejdsmarked, kultur eller national sikkerhed.

Og billedet bliver i stor stil skabt af vores politikere; dem, som burde samle samfundet, men i stedet bruger kræfterne på at skabe en unødvendig marginalisering af flygtninge og indvandrere. De foretrækker øjensynligt at pege fingre ad muslimerne og mistænkeliggøre dem, frem for at skabe vellykket integration.

Spørgsmålet er, hvor du – Lars Løkke – er i hele denne debat?

Er det ikke snart på tide, at en så vigtig spiller i debatten træder i karakter?

LÆS DEBAT

Hvordan kan en din regering tillade sig på forhånd at være skeptisk over for en del af den danske befolkning, når Danmark er baseret på tryghed, lighed, retfærdighed og respekt for den enkelte borger? Det kan jo ikke nytte noget, at regeringsmagten generaliserer og udsætter danske muslimer for marginalisering.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Så er det ikke så underligt, at muslimske borgere har svært ved at forstå, hvorfor de ikke kan være en ligeværdig del af det danske samfund.

Accepten af en ’type’ samfundsborger frem for en anden er i bund og grund en elitær tendens, som også opleves i andre sammenhæng. Det eksisterer også for syge, arbejdsløse, nedslidte og handicappede, som føler sig udstødt og marginaliseret fra den accepterede samfundskerne.

Jeg kunne jo bare gå hjem og snuppe en Gammel Dansk, sætte Matador på 'afspil' og hænge mit gyldne diplom for at være pæredansk på køleskabet

Eliten bliver i stor stil favoriseret og fremstilles som bedre samfundsborgere, der moralsk får støtte af regeringsmagten, og den elitære gloriepudsning bidrager kun til at gøre den stigende polarisering endnu større.

Men hvad vedkommer de marginaliserede muslimers problemer egentlig mig? Mig, der kunne vise, hvor dansk jeg er, ved at fremføre et forsvar for Grundloven eller referere til en opvækst fuld af ressourcer, uddannelse, job og forældre med en liberal tankegang. Mig, der er eksemplet på den ’gode’ muslim i Danmark.

Jeg kunne jo bare gå hjem og snuppe en Gammel Dansk, sætte Matador på ’afspil’ og hænge mit gyldne diplom for at være pæredansk på køleskabet – ’præmieperkeren’ ville der stå.

LÆS INTERVIEW

Jeg kunne bare læne mig tilbage, føle mig som en integreret del af eliten og nikke selvtilfreds, når andre fortæller, at det bestemt heller ikke er mig, de har noget imod, når de taler om problemet med muslimer, men derimod alle de, der ødelægger den danske kultur.

Når nu jeg er en af ’de privilegerede’, hvorfor stiller jeg mig alligevel an og trækker ’offerkortet’, som højrefløjen sikkert vil ynde at kalde det?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Fordi at jeg – til trods for min potentielle præmieperker-titel – alligevel ofte skal høre for enten at være doven eller rettighedskrænkende. Hvilket ikke er fair, ligesom det heller ikke er fair for rigtigt mange andre muslimer i Danmark. Og slet ikke alle dem, der ikke nødvendigvis er i stand til at sige fra.

I Danmark har jeg lært at have respekt for det enkelte menneske og for det fællesskab, som er så utrolig vigtigt i et samfund. Den opfordring vil jeg gerne give videre.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden