Krig, oprustning, polarisering og klimakrise. 2024 har gjort det svært at være håbefuld. Men ifølge Oxford-forskeren Roman Krznaric er der håb at hente i historien. For det lykkedes fortidens civilisationer at klare sig igennem voldsomme kriser, og nogle af deres løsninger kan inspirere os til at takle vores, mener han.

Oxford-forsker finder lys i mørket: »Gode forandringer sker. Det gør de faktisk«

Lyt til artiklen

Den novemberaften, amerikanerne valgte Trump som deres næste præsident, slukkede jeg for internettet. Jeg nåede det lige inden opdateringerne om bomberne og de døde i Ukraine og Mellemøsten. Så satte jeg en gammel cd med Gnags på anlægget og drak et tandkrus mørk rom i forsøg på at forskyde krop og sind til en parallel virkelighed.

Men promiller og blåbærbob har aldrig gjort noget godt for et menneske, så da klima-cop’en i Baku i ugerne efter blev til sort teater, nøjedes jeg med at stirre ud i luften og spørge min kæreste: »Hvad skal vi sige til børnene? I en ikke så fjern fremtid vil de anklage os for at have siddet på hænderne. De bliver rasende. Rasende!«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her