I denne uge ændrede man retningslinjerne for behandling af overgangsalder, så det på sigt skal blive nemmere for kvinderne at få hormonbehandling. Speciallæge Birgit Petersson og forfatter Lotte Kaa Andersen ser forskelligt på, hvorvidt mere fokus og bedre adgang til hormonbehandling er ønskværdigt. Det har vi her bedt dem debattere.

Kære Lotte. Frygter du ikke, at det store fokus på overgangsalder kan føre til en sygeliggørelse af kvinder?

Collage. Originalfoto: Peter Maunsbach / Miriam Dalsgaard / Unsplash
Collage. Originalfoto: Peter Maunsbach / Miriam Dalsgaard / Unsplash
Lyt til artiklen

1. Kære Birgit Petersson

Jeg har stor respekt for den kamp, din generation har taget for kvinders sundhed og ret til egen krop. Og jeg har læst din og din kollegas Kronik og deler jeres bekymring for medicinalindustriens økonomiske interesser. Netop derfor undrer det mig, at I har så begrænset tillid til kvinders egne erfaringer og dømmekraft.

I efterlader et indtryk af, at kvinder overdriver symptomerne på overgangsalder og er lette at vildlede. Det billede genkender jeg ikke. Tværtimod ser jeg den nye åbenhed om overgangsalder og interessen for viden og lindring som en kæmpe styrke. Endelig har vi en ærlig samtale om kvindeliv, og endelig er der vilje til at lytte og handle, både på Christiansborg og ude på arbejdspladserne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her