0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Behov for ny debat om regionerne

Strukturreformen førte i 2004 til en aftale om at gå fra amter til regioner. Hvad er næste skridt?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
BAANER RASMUS
Foto: BAANER RASMUS

Magttab. Det var ikke mindst sygehusene, som regionerne fik ansvar for efter strukturreformen. Men da regionerne kom med et oplæg til udbygning af landets sygehuse, valgte regeringen at føre processen over statsligt ekspertregi. Foto: Rasmus Baaner

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Man kunne tro, at spillet om regionerne fandt sin afslutning med indgåelsen af aftalen om strukturreformen i sommeren 2004. Det ser nu ingenlunde ud til at være tilfældet.

Regionerne har fungeret i små tre år siden deres ikrafttræden i 2007. Det er dermed muligt nu at sige noget om regionernes tilblivelse som en konstruktion, vi ikke tidligere har set – og om deres funktionsmåde som politisk administrative systemer.

Og dette er ikke mindst relevant, fordi flere og flere nu er begyndt at spørge til regionernes fremtid. Senest har de konservative meldt ud, at regionerne bør nedlægges, mens de radikale har sagt, at regionernes betingelser bør revideres.

Vi har fulgt strukturreformen og tilblivelsen af regionerne hele vejen og foretaget en omfattende undersøgelse af Region Midtjyllands tilblivelse.

I forhold til de gamle amter er opgaveporteføljen indskrænket og udvalgsstyret afskaffet. Finansieringen er også omlagt, så egen skatteudskrivning er erstattet med delvist produktionsafhængige tilskud.

Kommunalfuldmagten med en mere almen kompetence er afskaffet, således at opgaverne er blevet fuldt definerede i lovgivningen – med den konsekvens, at det regionale niveau nu ikke længere har en egentlig prioriteringsopgave mellem forskellige opgaver og sektorer. Det sidste gør traditionel koncernledelse illusorisk.

Der er om noget tale om flere koncerner: en stor sygehuskoncern og to små koncerner for henholdsvis særlige sociale opgaver og regional udvikling.

Bag strukturreformen lå et ønske om at skabe mere bæredygtige enheder i en verden, hvor den teknologiske udvikling kræver en stadig højere grad af specialisering i stadig større sygehusenheder.

Vores vurdering er, at det – i hvert fald i Region Midtjylland – er lykkedes relativt succesfuldt at skabe fusionen af de administrative systemer.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce