Det Kongelige Teater holder sig ikke tilbage, når der skal hives penge op af statskassen. Trods billetpriser, der er steget voldsomt på få år, og et prisniveau, der afskærer mange fra en teatertur, kan man igen og igen læse om pengemangel. Teatret er åbenbart så optaget af at brokke sig, at man har mistet fokus på kunderne. Det oplevede min 6-årige søn, da han for første gang var i Det Kongelige, hvor vi så ’Et folkesagn’. Selv om det var en forestilling, teatret anbefalede til børn på deres hjemmeside, var der ikke nok plastiksæder, børnene kunne sidde på, så de kunne se scenen. Et ret lavpraktisk problem, der blev beklaget af en medarbejder på stedet, som godt var klar over situationen, fordi man havde oplevet det før! Puder eller andre løsninger kunne ikke skaffes. Bare ærgerligt.
Populært børneteater for dårligt til støtte Det koster over 700 kroner for en voksen og en børnebillet, og så skal man altså kunne se scenen, uanset alder. Derfor skrev jeg til teatret og gjorde opmærksom på problemet og foreslog, at de gav drengen en ny billet, så han kunne få en god oplevelse en anden gang. Svaret? Der kom intet. Først efter en rykker kom der et svar, hvor man beklagede, at der ikke var sæder nok til ’Nøddeknækkeren’. En helt anden forestilling end den, vi så. Sæderne? Dem kan man ikke garantere. En ny billet? Rend og hop. I år modtager Det Kongelige Teater 535.800.000 kroner på finansloven. At det ikke skulle være muligt at indkøbe nogle stabler simple plastiksæder til børn inden for de rammer, er mig fuldkommen ubegribeligt.