DF drejer historiens hjul tilbage

Kritik. Skal historiens hjul virkelig drejes tilbage pga. nogle billige indenrigspolitiske point?, spørger den tyske journalist,  Marc-Christoph Wagner. Tegning: Per Marquard-Otzen.
Kritik. Skal historiens hjul virkelig drejes tilbage pga. nogle billige indenrigspolitiske point?, spørger den tyske journalist, Marc-Christoph Wagner. Tegning: Per Marquard-Otzen.
Lyt til artiklen

Jeg er født i 1970 i det tidligere Vestberlin. Muren var noget, der i min barndom blot var der, som det mest naturlige i verden.

Med kridt tegnede vi mål på den og brugte den som afgrænsning af vores foldboldbane. Senere holdt vi øje med de østtyske grænsevogtere på den anden side, som vi kastede sten efter, når de kontrollerede på den såkaldte dødsstribe. Drengestreger – i den kolde krigs epicenter. Som årene gik, forstod vi, at grænsen ikke var det mest naturlige i verden. Mine bedsteforældre, som jeg tilbragte mange eftermiddage hos, var vokset op i det, der nu var Østberlin.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her