I 2003 sagde du til Politiken, at regeringen ville gøre op med »30 års venstreorienteret meningstyranni« blandt journalister og undervisere. Fik I bugt med meningstyrannerne? »Der er sket rigtig meget siden 2003. Det forhold, at borgerlige har siddet på regeringsmagten op igennem 00’erne, har skabt et gennembrud for nye tanker og for en mere nuanceret debat. Og det var jo netop hele formålet med regeringens kulturkamp. Jeg fornemmer ikke, at der i dag er en dominerende venstreorienteret holdning i journaliststanden eller hos undervisere. Der er ikke længere – som tidligere – en stor gruppe dominerende meningsdannere, der mener, at samfundet skal indrettes på en bestemt måde«.
Det gik hurtigt, hva’? For blot otte år siden mente du, at det ville være et sisyfosarbejde at gøre op med et 30-årigt venstreorienteret meningstyranni, og nu mener du, at der balance over hele linjen? »Sagde jeg virkelig »meningstyranni« dengang i 2003? Det ord ville jeg nok ikke have brugt i dag. Jeg står fuldstændig ved, at jeg dengang var af den opfattelse, at der var en massiv og konform holdningspåvirkning med de ’rigtige’ meninger – bredt og gennem forskellige kanaler. Men jeg vil gerne understrege, at jeg ikke så det som led i en stor konspiration. Jeg har aldrig troet på den store konspiration af røde lejesvende, der har sat sig det mål at ville undertrykke andre«.