Kulturkampen. Ordet forsvandt ud af VK-regeringen sammen med Anders Fogh Rasmussens exit i 2009.
Og forklaringen har finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) og kulturminister Per Stig Møller (K) allerede givet i denne avis: De borgerlige har vundet kulturkampen over de kulturradikale og venstreorienterede.
PER STIG
CLAUS HJORT
Men nu insisterer landets nye integrationsminister, Søren Pind (V), på en revitalisering af den borgerlige kulturkamp:
»Kulturkampen er da ikke noget, vi bare kan lægge bag os. Vi står midt i den. Ligesom den amerikanske politolog Francis Fukuyama tog fejl, da han i starten af 1990’erne sagde, at historien var slut med Murens fald, kan borgerlige slet, slet ikke sige, at kampen er vundet. Der skal stadig kæmpes. Med ord. Kultur er vigtigere end kontanthjælp. Og der er lang vej«.
FUKUYAMA
Så Claus Hjort tager fejl?
»Det kan da godt være, at vi har vundet dele af kulturkampen, men den slutter jo aldrig. Så længe der foregår tvangsægteskaber og æresdrab, og så længe jeg i en samtale med en velintegreret muslim har meget svært ved at få ham til at sige ’nej, vi skal ikke indføre sharialovgivning i Danmark’, som jeg oplevede i går, så længe skal der være en diskussion«.
Hvor originalt er det at kickstarte indvandrerdebatten – igen igen igen? Vi har jo debatteret det her i mere end ti år, skulle det virkelig være en ’ny’ kulturkamp?
»Problemerne er der jo stadig. Se bare på kvindekrisecentrene, hvor halvdelen er af anden etnisk herkomst. Det kan godt være, at nogen i den politiske korrektheds navn helst ikke vil tale om det. Men de kvinder kan man da ikke svigte, bare fordi vi sidder her velnærede og borgerliggjorte og kan erklære, at kvindekampen i Danmark i øvrigt er gået godt, vel? Her bliver ord vigtige«.
Sparker du ikke åbne døre ind? Der har jo bredt sig en konsensus i indvandrerpolitikken fra højre til venstre?
»Nej! Jeg noterer mig, at folk flippede ud over, at jeg forleden fik sagt, at det må være naturligt, at indvandrere bliver danske. De har jo ikke fattet en brik af, hvad vi har diskuteret i 30 år. ’Nu vil Pind have, at indvandrerne skal knæle for fadøl, fodbold og Fjällräven’, siger man. Det er da fornærmeligt mod en tusind år gammel kultur, at det er det, folk tænker. Kulturløsheden er i dag en langt større fjende end kulturradikalismen«.
Liberalisten ind fra kulden
Søren Pind var op igennem 00’erne klassens flabede dreng, der konstant blev sendt uden for døren, fordi han kom med liberalistiske forslag, der irriterede Venstres ledelse.
Fogh var rasende, og Claus Hjort fastslog, at han aldrig lyttede til budskaber fra Søren Pind, der »har taget fejl i syv år«. Men nu er Pind pludselig regeringens kulturkæmper i front.
Skriv kommentar