Rolig. Børn i 3. klasse på Vallerødskolen lærer om ADHD, og hvorfor det kan være svært for nogle at sidde stille i timen.
Foto: OLESEN PETER HOVE

Rolig. Børn i 3. klasse på Vallerødskolen lærer om ADHD, og hvorfor det kan være svært for nogle at sidde stille i timen.

Debat

Psykolog: Kommuner og medicinalindustri misbruger ADHD-diagnosen

Der er store økonomiske interesser forbundet med ADHD-diagnosen, skriver debattør.

Debat

Jeg tror, der kommer til at ske meget i forhold til ADHD-diagnosen de kommende år.

Jeg er spændt på, om den overhovedet vil bestå i fremtidige diagnosemanualer. For jeg er enig med Korsaa i, at der er store problemer knyttet til diagnosen.

Den er som stort set alle andre diagnoser for psykiske lidelser en fænomenologisk konstruktion af symptomer – et såkaldt syndrom, og når symptombilledet bliver så uspecifikt som for ADHD-diagnosens vedkommende, så bliver den teoretiske synsvinkel hos undersøgeren ofte afgørende for, om symptombilledet forstås som overvejende udviklingspsykologisk betinget (f.eks. adfærdsforstyrrelse eller tilknytningsforstyrrelse) eller overvejende biologisk betinget (f.eks. ADHD eller gennemgribende udviklingsforstyrrelse).

Og den bliver misbrugt, for der er store økonomiske interesser forbundet med den.

Der er mange kritiske røster – også blandt psykiaterne – om det problematiske i at medicinere børn en stor del af deres opvækst med centralnervestimulerende medicin

Ikke mindst medicinalvareindustriens interesser og kommunernes behov for at tørre problemer af på regionerne og skolernes og lærernes behov for at komme af med besværlige elever til specialskoler og forældrenes behov for at få bistand og økonomisk støtte til deres børn.

MOR TIL ADHD-BARN

Der er mange kritiske røster – også blandt psykiaterne – om det problematiske i at medicinere børn en stor del af deres opvækst med centralnervestimulerende medicin, som har vist sig at have bivirkninger (bl.a. i form af væksthæmning) og hvor langtids-follow-up-undersøgelser (7 år) viser, at børn, som har været medicineret på nogle områder faktisk fungerer dårligere end børn, der ikke har været medicineret.

Ansete tidsskrifter ville ikke publicere disse artikler, fordi medicinalvareindustrien truede med at trække annoncepengene, så det varede flere år, inden undersøgelserne blev publiceret.

Jeg er imidlertid ikke helt enig i Korsaas tilsyneladende noget forenklede løsning på problemet, at forældrene bare skal tage sig sammen og tage ansvar.

DEBAT

Omsorgssvigtede børn bliver i dag ofte diagnosticeret med ADHD, fordi symptombillederne er meget ensartede.

Omsorgssvigt skader også hjernens udvikling. Her er der ofte tale om uformående forældre, som har brug for meget hjælp og støtte eller brug for, at barnet bliver fjernet og taget vare på tidligt.

Det kan ikke klares med centralnervestimulerende medicin.

Samtidig findes der bestemt også rent genetisk betingede tilstande, som forårsager dopaminmangel i synapserne og hyperaktivitets- og opmærksomhedsforstyrrelser. Men ikke nær så udbredt, som diagnosen bruges i dag.

Og så findes der en masse børn, som er nødt til at udtrykke deres mistrivsel gennem adfærdssymptomer, fordi de ikke får den fornødne hjælp til at finde andre udtryksmåder. Så ja, jeg mener, at diagnosen både er alt for uspecifik, og at den ofte anvendes på alt for løst grundlag.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts