Psykolog: Kommuner og medicinalindustri misbruger ADHD-diagnosen

Rolig. Børn i 3. klasse på Vallerødskolen lærer om ADHD, og hvorfor det kan være svært for nogle at sidde stille i timen.
Rolig. Børn i 3. klasse på Vallerødskolen lærer om ADHD, og hvorfor det kan være svært for nogle at sidde stille i timen.
Lyt til artiklen

Jeg tror, der kommer til at ske meget i forhold til ADHD-diagnosen de kommende år. Jeg er spændt på, om den overhovedet vil bestå i fremtidige diagnosemanualer. For jeg er enig med Korsaa i, at der er store problemer knyttet til diagnosen.

»ADHD-boblen brister, den dag forældre tager ansvar« Den er som stort set alle andre diagnoser for psykiske lidelser en fænomenologisk konstruktion af symptomer – et såkaldt syndrom, og når symptombilledet bliver så uspecifikt som for ADHD-diagnosens vedkommende, så bliver den teoretiske synsvinkel hos undersøgeren ofte afgørende for, om symptombilledet forstås som overvejende udviklingspsykologisk betinget (f.eks. adfærdsforstyrrelse eller tilknytningsforstyrrelse) eller overvejende biologisk betinget (f.eks. ADHD eller gennemgribende udviklingsforstyrrelse).

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her