Europæisk islam er en mega succes

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen
Tegning: Anne-Marie Steen Petersen
Lyt til artiklen

»Jeg har i over 20 år forsvaret ideen om europæisk islam. Det har kostet mig stillinger, jeg er blevet nægtet indrejse i flere lande, og jeg er i medier blevet kaldt alt fra ekstremist til en, der taler med to tunger. Tidligere talte jeg om europæisk islam som noget, der først ville blive en realitet ude i fremtiden. Jeg tog fejl! Se bare, hvordan den europæiske middelklasse af veluddannede muslimer skyder op over hele Europa. En stor del af europæiske muslimer er gået fra at være passive, isolerede flygtninge og indvandrere til at være aktive og bidragende borgere, der deltager i alle facetter af samfundslivet. Integrationen er på plads, næste skridt er at give den europæiske underklasse af muslimer et løft. Det bør være opgaven for den nye middelklasse af europæiske muslimer«.

Ordene kommer fra den schweiziske professor, debattør og forfatter Tariq Ramadan, der i over to årtier har været frontfigur i promoveringen af euroislam, en variant af islam, der afspejler europæiske kulturnormer og lovgivning, men også Koranen, der må nyfortolkes i en europæisk kontekst.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her