Et nyt kvindeoprør er på vej

Kvindekamp. »Det nye oprør er anderledes end det gamle, fordi de kvinder, der går forrest, hverken er højtråbende eller selvpromoverende. Det er jo netop kvinder, der har valgt det hjemlige liv«, skriver Amalie Lyhne, der er cand.scient.pol. og ekstern lektor. Fotograf: Kasper Løftgaard
Kvindekamp. »Det nye oprør er anderledes end det gamle, fordi de kvinder, der går forrest, hverken er højtråbende eller selvpromoverende. Det er jo netop kvinder, der har valgt det hjemlige liv«, skriver Amalie Lyhne, der er cand.scient.pol. og ekstern lektor. Fotograf: Kasper Løftgaard
Lyt til artiklen

Kvinder er stærke’. Sådan stod der på en plakat, der hang i køkkenet i mit barndomshjem. To kvinder tegnet i orange og blå farver så ned på mig med alvorlige blikke. Plakaten var vist egentlig en del af rødstrømpernes anti-EF-kampagne, men for mig var de tre ord en daglig påmindelse om min plads i verden. Jeg stod ikke tilbage for nogen – og da slet ikke mænd. Kvindeoprøret var både rigtigt og vigtigt. Der var brug for det dengang, fordi alt for mange kvinder ikke havde mulighed for at leve det liv, de ønskede.

Og kvindebilledet blev heldigvis nuanceret med tiden. Madonna havde i 80’erne en særlig stor betydning for alle os, der var opdraget med kvindemagt og lilla bleer, fordi hun demonstrerede, at kvinder godt kan være stærke og selvstændige, uden at de behøver at lægge blonderne og makeuppen på hylden og nøjes med politisk korrekt sex.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her