0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Min generations største udfordring er...

Otte unge debattører er efter de indledende runder i Politikens Hus gået videre til finalerne i DM i debat 2014 på Folkemødet på Bornholm, som er arrangeret af Politiken sammen med Dansk Ungdoms Fællesråd. Her på siden har vi bedt de otte unge komme med deres bud på den unge generations største udfordring.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Udfordringer. Jens Husted (landsformand i VU) mener, at hans generations største udfordring er ugidelighed.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

... uddannelsessnobberiet

Morten Ryom, 22 år, smedelærling og formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation:

»Min genrations største udfordring er, at vores samfund har fået en slem omgang uddannelsessnobberi. Jeg husker selv, da jeg stolt kom hjem til min mor og sagde: »Mor, jeg vil være murer«, og min mor sagde: »Det er fint skat, men tag lige en studentereksamen først«. Vi ser det i folkeskolen, hvor eleverne i dag skal kunne det, som før i tiden var forbeholdt universiteterne, såsom ’metoderedegørelse’.

Vi har selv lige set det i erhvervsskolereformen, hvor man har forsøgt at løse faglige problemer med akademiske løsninger. Man løser ikke de problemer, der er på teknisk skole, ved at lukke døren for dem, som virkelig har brug for en erhvervsuddannelse. Skiller vi os ikke af med uddannelsessnobberiet, vil der til sidst ikke være håndværkere tilbage«.

(Se video på iPad:

Morten Ryom mener, at hans generations største udfordring er uddannelsessnobberi. Kilde: Politiken TV/Malthe B. K. Merrild

... vores mange valgmuligheder

Karen Dich, 24 år, læser litteraturvidenskab på Københavns Universitet:

»Da jeg blev spurgt til min generations største udfordring, var min første tanke, at der var så mange muligheder. Men så slog det mig, at det jo netop var her, hunden lå begravet. Min generation har alle valgmuligheder i verden. Vi kan gøre og blive næsten lige, hvad vi vil. Men vi er komplet ude af stand til at træffe et valg og stå ved det. Jeg kender en højskoleforstander i Nordsjælland, der fortæller, at hun hver uge har elever siddende på sit kontor, der ønsker at skifte linje. Ugen efter sidder de der så igen, for der var jo visse fag, de kun kunne få på den oprindelige linje. Vi kan blive og gøre lige, hvad vi vil. Men man bliver ikke hverken eliteforsker eller professionel violinist, hvis man ikke fordyber sig«.

(Se video på iPad:

Karen mener, at hendes generations største udfordring er, at unge ikke kan finde ud af at træffe valg. Kilde: Politiken TV/ Malthe B. K. Merrild

... at respektere skatteyderne

Alex Vanopslagh, 22 år, læser statskundskab og er landsformand for Liberal Alliances Ungdom:

»1.406 skattekroner i tilskud pr. billet til Kongelige Teater, 1.000.000 skattekroner til en bænk der kan lyse og 100.000.000 skattekroner til bycykler med iPads. Respekten for skatteydernes penge er i dag forsvindende lille. Pengene ødsles væk på forskellige projekter, som på ingen måde hjælper samfundets svageste, sikrer kernevelfærd eller styrker borgernes frihed. Mens det burde være en selvfølge, at andre menneskers penge skal bruges med omhu og respekt, så forholder det sig helt omvendt. Min generation kan gøre noget ved det. For hvis befolkningen nægter at give genvalg til politikere uden respekt for skatteyderne, så rammer vi dem, hvor det gør mest ondt; på deres egen pengepung«.

(Se video på iPad:

Alex mener, at hans generations største udfordring er, at staten bruger skattekronerne på en respektløs måde. Kilde: Politiken TV/Malthe B. K. Merrild

... kløfterne blandt unge