Et smukt farvel til min japanske mor

Farvel. Der ligger hun så. Den kvinde, der åbnede døren til sit hjem for så længe siden. Jeg er hende evigt taknemlig, skriver Lars Bredo Rahbek om sin japanske 'mor'.
Farvel. Der ligger hun så. Den kvinde, der åbnede døren til sit hjem for så længe siden. Jeg er hende evigt taknemlig, skriver Lars Bredo Rahbek om sin japanske 'mor'.
Lyt til artiklen

15. januar i år må jeg haste til Japan for at tage del i en begravelse. Tusinde kilometer sydvest for Tokyo i provinsen Miyazaki tager jeg toget mod nord langs stillehavskysten til den lille by Takanabe, hvor jeg i 1979 tilbragte et år hos familien Shirakawa. Min værtsmor, Tamiko, er pludselig død, 92 år gammel, og jeg er på vej ’hjem’.

Landskabet suser forbi: det mørkeblå hav, skærgården, palmerne, der vifter i den lette brise, og de grønne rismarker. Miyazaki ligger på breddegrad med Marokko og er den tyndest befolkede og i mine øjne smukkeste japanske provins. ’Doo-inaka’, siger japanerne, hvilket betyder ’der, hvor kragerne vender’. Stedet kaldes også Japans vugge. Det var her, guderne for første gang steg ned til Jorden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her