Tegning. Jørn Villumsen

Tegning. Jørn Villumsen

Debat

Hvornår har du sidst smilet til en hjemløs?

De hjemløse forsvinder jo ikke, fordi vi bare lader, som om de ikke er der.

Debat

I tirsdags købte jeg et eksemplar af Hus Forbi. Eller som nogle af mine klassekammerater ville sige: Jeg smed en cola ud ad vinduet.

Jeg fik også snakket lidt med sælgeren, som var vældig flink. Det sidste, han fik sagt til mig, var: »Jeg bliver altid så glad, når jeg får solgt et«. Det kan man vel egentlig sagtens forstå, men det hjælper nok også lidt på sagen, at der forinden var gået mindst 20 forbi uden så meget som at værdige ham et blik.

Du har måske selv prøvet at kigge væk, mens du tænker, at hvis jeg nu bare kigger den anden vej, forsøger han nok ikke at sælge avisen til mig.

Jeg kender det i hvert fald! De forsvinder jo ikke, fordi vi bare lader, som om de ikke er der.

Hvor mange af os tager os overhovedet tid til at smile til dem og sige ’ikke lige i dag’? Det er jo ikke, fordi det ville kræve den store indsats for os, men mon ikke det ville betyde en hel del for en Hus Forbi-sælger?

Hvor mange af os tager os overhovedet tid til at smile til dem og sige ’ikke lige i dag’? Det er jo ikke, fordi det ville kræve den store indsats for os, men mon ikke det ville betyde en hel del for en Hus Forbi-sælger?

Oplever du ikke også, at din dag bliver bedre, hvis folk er venlige mod dig? Du bestemmer naturligvis selv, hvad du gør med dine penge, men medmenneskelighed koster jo ikke noget.

Og hvorfor da ikke købe Hus Forbi en gang imellem – det er trods alt kun en enkelt cola, man skal opgive.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden