Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Langeland. Politikens Janus Engel stillede op og svarede på kritiske spørgsmpl på Langeland.
Foto: Tim Kildeborg Jensen

Langeland. Politikens Janus Engel stillede op og svarede på kritiske spørgsmpl på Langeland.

Debat

»Hvis I lavede en tilsvarende serie fra Uganda, ville I blive kaldt racister«

Et fotoessay om livet på Langeland har bragt sindene i kog på øen. Fotografen og fotochefen tog til Rudkøbing for at møde 200 ophidsede kritikere og forklare sig.

Debat

»Jeg har skrevet mit spørgsmål ned, så jeg ikke kommer op i det røde felt«, fortæller en gråhåret herre, langelænderen Jan Ole Jakobsen. Som så mange andre af de op i mod 200 fremmødte på biblioteket i Rudkøbing onsdag aften, er han ophidset. Årsagen er en fotoserie, som Politiken-fotograf Janus Engel har taget gennem en måned på øen, og som blev bragt som fotoessay i avisen og på nettet forrige søndag.

En stor del af øens beboere synes ligesom Jan Ole Jakobsen, at billederne og teksten giver et fortegnet billede af Langeland og har i en storm af vrede emails og læserbreve klaget til Politikens fotochef, Thomas Borberg. Nu møder fotochefen og fotografen deres kritikere.

»Jeg har taget hjelm og skudsikker vest med. Det er en sikkerhedsforanstaltning, vi kender fra andre trusselssituationer«, indleder fotochef Thomas Borberg fra bibliotekets podie i et forsøg på at lette den trykkede stemning. Fotograf Janus Engel tager over: »Jeg glæder mig til at høre, hvad det er, der har gjort jer så vrede, for jeg synes selv, jeg har lavet en nuanceret billedeserie«.

Hans kommentar afføder hånlig latter fra salen, men Engel fortsætter: »Det har aldrig været min eller avisens intention at udstille nogen. Det føler vi faktisk heller ikke, at vi har gjort«.

LANGELAAAAAAAAAAAAAAAAAAND

Biblioteket er fyldt til bristepunktet – her er dobbelt så mange mennesker, som da Kim Leine besøgte byen, fortæller bibliotekaren, der er vært for arrangementet – og på opslagstavlerne hænger et print af fotoessayet. Bag publikum sælges der kaffe, kage og sodavand fra en lille rød pengekasse.

»Det her er ikke et debatmøde, men et dialogmøde. Det er ikke Langeland mod København – eller mod Politiken for den sags skyld«, siger bibliotekaren. Moderator Troels Mylenberg, chefredaktør på Fyns Amts Avis, lyder knap så fredselskende og udnævner sig selv som »kampleder«.

Hvor er de positive historier?

Mange af de fremmødte kan ikke genkende sig selv og deres naboer i billederne, der bl.a. viser en person, der bærer rundt på en flagstang, og fem mænd, der skubber en bil, der er gået i stå.

»Du er en dygtig fotograf. Jeg synes, billederne er gode. Men i sammenhæng fungerer de ikke. Tag nu billedet af Rebecca. Hvorfor sidder hun der i mørket og ligner en, der har tabt livsmodet? Det efterlader én med et billede af en dødssyg præst med et barn hængende om halsen«, siger én på forreste række.

»Det er jeg ked af, at du synes. Jeg synes billedet rummer rigtig meget kærlighed og ømhed. Det er et omsorgsfuldt øjeblik mellem Rebecca og hendes datter«, forsvarer fotografen sig, og fotochefen supplerer: »Jeg synes, det er et stærkt billede. Det ligner en situation, jeg kender med min egen datter«.

Generelt efterlyser publikum de positive historier fra øen. Historier om frivilligt arbejde, litterære saloner, øens blomstrende kulturliv og integrationsindsatsen. »Vi har fire asylcentre her på Langeland. Prøv at spørge jeres naboer i Gentofte, hvordan de har det med den slags«, konstaterer en kvinde tørt.

En anden vil vide, hvorfor Janus Engel har valgt at fotografere pigefrokosten på havnen og ikke øens store frikadellefest, der afholdes hvert år i juli, og hvor gæsterne møder talstærkt op. Janus Engel mener, at pigefrokosten fortæller en god og positiv historie om ungdom, piger og initiativ.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Og hvad med det billede af den stakkels mand, der står alene i en kostald, mens lorten driver af væggen? Kan I ikke se, at det er fortegnet?«, spørger en tilhører. Politikens fotochef har rede svar:

»Hvem siger, at han er en stakkel? Det er altså ikke os. I billedteksten står der tværtimod, at han er glad for tilværelsen, at han går og fløjter, fordi han har job, og fordi gården ikke er fuld automatiseret«, siger Thomas Borberg og skyder så tilbage mod folkemængden:

»Vi har modtaget rigtig mange mails og læserbreve. Én skriver blandt andet, at vi kun viser billeder af narkomaner, tumper og tabere. Men er det virkelig sådan, I ser på jeres naboer?«. Den bredside afføder både buh’en og tilråb fra salen.

»Jeg har ikke mødt en eneste tumpe på Langeland. Og der hvor jeg kommer fra, bliver man altså ikke narkoman af at tage en smule amfetamin«, siger Janus Engel med reference til et foto fra en håndboldkamp, hvor en gruppe piger tager amfetamin fra et ridset cd-cover.

Langlænderne skal tage billeder

»Vi skal slet ikke tale om Langeland. Vi skal tale om Politiken. Hvis I lavede en tilsvarende serie fra Uganda, ville I blive kaldt racister. Hvis I portrætterede homo-miljøet på samme måde, ville I blive kaldt homofober. Skrev I sådan om en flygtningelejr, ville I blive kaldt en fraktion af Dansk Folkeparti. Men I forstår slet ikke, at I kommer til provinsen med hovedet fuld af fordomme«, tordner en mand fra salen, og en meningsfælle følger hurtigt trop:

»Fotografens kunstneriske ambitioner står i vejen for det ærlige portræt. De portrætterede er blot statister i Politikens mediecirkus«, siger han.

Thomas Borberg forsvarer sig: »Selvfølgelig er Janus’ essay redigeret, men det er dæleme også Langeland. Det er altså ikke vores opgave at lave turistbrochurer«, siger han og lader så salen forstå, at han står ved sin beslutning: »Jeg tror stadig, at jeg ville vælge at bringe netop disse 22 billeder igen«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til gengæld har fotochefen et tilbud til langelænderne: De skal nu tage og udvælge 22 billeder af Langeland, som vil blive bragt på Politikens hjemmeside.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

Opdatering:En fejl i Jan Ole Jakobsens navn er rettet

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce