Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debat

Udenlandske skolebørn kan klare det - så kan danske vel også?

Mine børn og deres britiske klassekammerater bliver bestemt ikke syge af at gå for meget i skole.

Debat

Som udlandsdansker har jeg fulgt debatten om den danske skolereform med stor forundring. Som forælder til børn i skolealderen bosat i England er det svært ikke at trække på smilebåndet over den strid, der har været over de nye lange skoledage.

Men jeg er mere forbløffet end underholdt over at se en kronik forfattet af en børnelæge hævde, at danske børn ligefrem bliver syge af at gå for meget i skole. Og endnu mere overrasket er jeg over at se en række af andre eksperter, der tilsyneladende tilslutter sig synspunktet.

LÆS DEBAT

Der er noget galt med debatten i Danmark. Jeg er selv mor til to børn i skolealderen: en 7-årig og 10-årig. Da vi bor i England, begyndte de begge i skole, da de var fyldt 4 år. Der startede de med en skoledag, der løb fra kl. 8.40 om morgenen til kl. 3 om eftermiddagen. Hver dag. Det er en del længere, end selv de fleste store børn må henslæbe i de danske skoler.

Jeg må indrømme, at jeg var bekymret. Ikke så meget for den lange skoledag, som for den tidlige skolestart. Men de trivedes begge ved at blive introduceret for spændende, horisontsudvidende og legevenlige redskaber som læsning, skrivning og matematik. Det er ikke nødvendigvis sjovere at lege med Duplo og Brio til man fylder 6 år.

Hvordan kan vi forklare, at danske børn ikke kan holde til det, som engelske, italienske, franske, japanske og mange andre børn verden rundt synes at klare fint, nemlig en indholdsrig skoledag det strækker sig til efter frokosttid?

Da min søn fyldte 7 år og begyndte i 3. klasse, forlængedes skoledagen med en time. Kl. 8.30 til 16.00 stod der nu på skemaet. Men børnene fik dog stadig lov til at gå tidligt hjem kl. 3 om fredagen. I 5. klasse røg der endnu 20 minutter oveni skoledagen, og fredagsfredningen blev ophævet: 16.30 var den nye gå-hjem-tid alle skoleugens fem dage. Den skoledag lyder nok meget for lang i mange danske ører, men mine børn og deres klassekammerater bliver bestemt ikke syge af at gå for meget i skole, og de synes heller ikke at gå ned med stress i stort antal.

Tværtimod. De fleste børn jeg kender i England er ganske glade for deres skolegang.

Nu er det selvfølgelig muligt, at vi er heldige og har en usædvanlig god skole med usædvanligt engagerede lærere. Det vil jeg slet ikke afvise. Jeg vil heller ikke afvise, at et stort antal danske børn bliver syge og får stress af at gå i skole, som Karen Tilma hævder. Men hvis det er tilfældet, er det ikke den lange skoledag, der skal have skylden.

Det spørgsmål, der må stilles er: Hvordan kan vi forklare, at danske børn ikke kan holde til det, som engelske, italienske, franske, japanske og mange andre børn verden rundt synes at klare fint, nemlig en indholdsrig skoledag det strækker sig til efter frokosttid? Hvad kan vi forklare at danske elever tilsyneladende ikke trives med deres undervisning? Og hvordan forklarer vi, at trods store omkostninger til danske skoler, så halter danske elever efter OECD-gennemsnittet på en række vigtige områder såsom matematik og problemløsning?

Jeg har desværre ikke svarene. Én af de ting, jeg kan pege på som en væsentlig forskel på den skoledag, mine børn kender her, og den mange danske børn har kendt indtil nu, er dog et stort antal sport- og musiktimer i det engelske skema. De timer bryder dagen op, giver ny energi og betyder, at man ikke skal sidde stille alt for længe af gangen. De betyder også, at børnene tilegner sig en række forskellige færdigheder, og at de alle får lært at spille et instrument og rørt sig fysisk, også dem der ikke har forældre med overskud til fodboldklubber eller privat klaverundervisning.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvis der skal komme noget ud af at fortsætte debatten om skolereformen, så tror jeg at vi er nødt til at fokusere på indholdet i timerne, kvaliteten af lærer uddannelsen og forældernes engagement, snarere end den længere skoledag

En anden mindre ting er en lang frokostpause, hvor man sidder sammen og spiser et rigtigt fælles måltid. Men specielt forekommer det mig vigtigt, at der stilles generelt høje krav om engagement, ikke bare til børnene selv, men især til forældernes engagement i indlæringsprocessen. Hvis man beder børn om at tilpasse sig ekstra skoletimer og lektier, er det måske ikke så tosset, at det bakkes op hjemmefra.

Det er uhyre vigtigt, at vi debatterer, hvordan vi kan forbedre det danske skole system. Og det er dybt bekymrende, at mange danske børn tilsyneladende ikke kan holde ud at gå i skole. Men hvis der skal komme noget ud af at fortsætte debatten om skolereformen, så tror jeg at vi er nødt til at fokusere på indholdet i timerne, kvaliteten af lærer uddannelsen og forældernes engagement, snarere end den længere skoledag.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• 
    An image posted by Oscars show host Ellen DeGeneres (bottom row, 4th L) on her Twitter account shows movie stars, including Jared Leto, Jennifer Lawrence, Meryl Streep (bottom row L-3rd L), Channing Tatum, Julia Roberts, Kevin Spacey, Brad Pitt, Lupita Nyong'o, Angelina Jolie (top row L-R) and Bradley Cooper (bottom row, 2nd R), as well as Nyong'o's brother Peter (bottom row, R), posing for a picture taken by Cooper at the 86th Academy Awards in Hollywood, California March 2, 2014. The self-portrait tweeted by host DeGeneres and actors taken during Hollywood's annual Academy Awards ceremony on Sunday quickly became the most shared photo ever on Twitter. Picture taken March 2, 2014. REUTERS/Ellen DeGeneres/Handout via Reuters (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT MEDIA TPX IMAGES OF THE DAY PROFILE) ATTENTION EDITORS

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

Henter…

• Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

Henter…

USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

Henter…

I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce